Pilvipohjaista raportointia Power BI:n ja Azure-tietovaraston avulla
Savox Communications
Pääsy ajantasaiseen tietoon nopeasti ja helposti tuo huomattavia hyötyjä liiketoimintaan liittyvässä päätöksenteossa. Tämä on tiedostettu myös ammattikäyttöön suunnattuja viestintä- ja kuulonsuojausratkaisuja suunnittelevassa ja valmistavassa Savox Communicationsissa. Ratkaisuna tähän suunnittelimme ja toteutimme yhdessä uuden raportointi- ja tietovarastointikokonaisuuden.
Haasteena näkyvyys liiketoimintaan ja saatavilla olevan tiedon hyödynnettävyys
Savox Communications on kasvanut voimakkaasti sekä orgaanisesti että yritysostoin viime vuosien aikana. Kasvu on tuonut mukanaan myös haasteita, sillä eri yksiköissä oli käytössä eri järjestelmät, joissa tieto oli hajallaan. Tätä yrityksessä lähdettiin aluksi ratkomaan rakentamalla pohja kuntoon ja yhtenäistämällä käytettävät järjestelmät.
Järjestelmien yhtenäistäminen ei kuitenkaan ratkaissut vielä sitä haastetta, että tiedon hakeminen ja yhdisteleminen eri järjestelmistä oli aikaa vievää ja monimutkaista. Näkyvyys omaan liiketoimintaan ja sen osa-alueisiin ei ollut muutoksista huolimatta halutulla tasolla. Tietoa ei myöskään pystytty hyödyntämään liiketoiminnan eri osa-alueissa siinä määrin kuin haluttiin ja on nykyään mahdollista. “Nähtiin, että siinä kohtaa meillä on tarve rakentaa tuotannonohjausjärjestelmän päälle raportointialusta”, kertoo Terhi Rantala, Savox Communicationsin operatiivisesta toiminnasta vastaava johtaja.
Kokemus raportointityökalujen rakentamisesta vakuutti
Tarve nykyisiä liiketoimintatarpeita vastaavalle raportointiympäristölle ja kyvykkyydelle liiketoiminnan seurantaan oli siis yrityksessä havaittu ja tätä lähdimme yhteistuumin ratkomaan. Yhteinen sävel löytyi helposti heti alusta alkaen ja twodayn kokemus raportointityökalujen ja dashboardien rakentamisesta vakuutti.
Teimme Savox Communicationsille alusta alkaen uuden raportointiympäristön Power BI-teknologiaa hyödyntäen. Tämän raportointiympäristön alle rakensimme Azure-pohjaisen tietovaraston. Kyseessä on siis täysin pilvessä toimiva raportointi- ja tietovarastokokonaisuus.
Rakensimme ratkaisun ketterästi vaiheittain ja teimme eri johtamisalueille niiden tarpeita vastaavat dashboardit. Ensimmäisessä vaiheessa keskityimme siihen, että myynnin luvut saadaan yrityksessä globaalilla tasolla helposti koottua. Seuraavassa vaiheessa toteutimme saman varastonhallinnan ja oston puolella. Parasta aikaa olemme toteuttamassa talousraportointia.
Ketterää ja hyvin toimivaa yhteistyötä
Yhteistyö on ollut ketterää etenemistä pienissä paloissa asiakkaan haluamassa tahdissa. Kun on nähty asioita, joita on haluttu tehdä paremmin, on tekemistä laajennettu sitä mukaa pala palalta. Rantalan mukaan twodayn lähestymistapa oli alusta pitäen houkutteleva ja tuntui, että Savox Communications saa myös kipeästi kaipaamaansa lisäarvoa.
“Tässä on löytynyt sellainen yhteistyö, jossa aidosti haastetaan puolin ja toisin sekä hyödynnetään oppeja muista vastaavista projekteista. Se on ollut tosi iso ja oleellinen asia yhteistyössä ja ylittänyt jopa odotukset”, Rantala kehuu.
“Olemme saaneet hyviä ehdotuksia ja on tuntunut aidosti siltä, että halutaan löytää yhdessä järkevä tapa toteutukseen. Konsultit ovat olleet osaavia ja jatkuvuudesta sekä osaamisen jakamisesta tiimissä projektin kuluessa on pidetty huolta. Lisäksi kommunikaatio on toiminut hyvin joka tasolla ja se on ollut aktiivista puolin ja toisin”, kertoo Rantala.
Oikeaa tietoa oikeaan aikaan päätöksenteon tueksi
Projektin tuloksena näkyvyys liiketoimintadataan on organisaatiossa parantunut monella tasolla. Nyt on mahdollista päästä suoraan käsiksi tarvittavaan tietoon, mikä tietysti auttaa päätöksenteossa. Esimerkiksi johtoryhmä pystyy koska tahansa näkemään missä mennään ja halutessaan tarkastelemaan myös yksityiskohtia. Raportit ovat nyt helppokäyttöisiä, niitä on helppo lukea ja tiedot ovat ajan tasalla.
Oikea tieto on siis saatavilla oikeaan aikaan päätöksenteon tueksi. Lisäksi manuaalisen työn määrä on vähentynyt merkittävästi ja säästynyt aika voidaan käyttää liiketoimintaa tukevaan työhön sen sijaan, että kerätään tietoa.
“Moneen otteeseen on tullut sisäisissä keskusteluissa esille, että olemme valinneet oikean kumppanin alussa ja olemme edelleen sitä mieltä”, toteaa Rantala.
Voisimmeko vauhdittaa sinun yrityksesi dataohjattua päätöksentekoa ja liiketoiminnan kehittämistä? Jätä meille yhteydenottopyyntö tai ota suoraan yhteyttä alta löytyvien yhteystietojen kautta.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Puolessa vuodessa uusi intra käyttöön – autoimme Opetushallitusta parantamaan sisältöjen saavutettavuutta sekä löydettävyyttä
Opetushallitus (OPH) otti käyttöön uuden pilvipohjaisen intranetin toukokuussa 2024. Uusi intranet on toteutettu Microsoftin M365-pilveen, SharePoint Online -yhteistyöympäristöön.
Tuimme Geologian tutkimuskeskusta työtapojen ja työyhteisöviestinnän muutosprojektissa
Autoimme Geologian tutkimuskeskusta (GTK) muutosprojektissa, jossa keskityttiin työtapojen ja Microsoft 365 -työkalujen käytön yhtenäistämiseen sekä työyhteisöviestinnän selkeyttämiseen.
Walki hyödyntää tekoälyä raportoinnin ja analytiikan tehostamiseen
Kun yhdistetään liiketoiminnan asiantuntemus ja tekoälyn voima, syntyy jotain ainutlaatuista. Pakkausteollisuuden edelläkävijäyritys Walki on ottanut merkittävän askeleen eteenpäin integroimalla generatiivisen tekoälyn Anaplan-alustaan. Tämä yhdistelmä nopeuttaa raporttien laatimista ja varmistaa ol...