Skip to content

Uusia ulottuvuuksia ja käyttäjäystävällisyyttä Firan taloussuunnitteluun

Fira

Rakentamisen palveluyhtiö Fira halusi uudistaa talouden suunnittelujärjestelmäänsä niin, että se mahdollistaa entistä dynaamisemman ja kokonaisvaltaisemman suunnittelun. Järjestelmän avulla haluttiin myös helpottaa useamman käyttäjän yhtäaikaista suunnittelua sekä sujuvoittaa raportointia ja raporttien visualisointia. Näihin tarpeisiin vastasi Anaplan.

Fira_Anaplan_header
twoday

Firan oli aika uudistaa talouden suunnittelutyökalunsa ja siirtyä pilvipalveluiden maailmaan. Tavoitteena oli luoda käyttäjäystävällinen ja visuaalinen suunnittelukokonaisuus, joka kattaa konsernin kaikkien linjojen ja funktioiden ennusteet ja budjetit sekä projektisuunnittelun. Lisäksi mukaan tulivat muut osa-alueet, kuten investointien ja muuttuvien kulujen suunnittelu sekä konsolidointitoiminnallisuus.

Yksi keskeinen tavoite oli mahdollistaa erilaisten skenaarioiden luominen ja tietojen vaivaton analysointi. Tietojen syöttämisen piti olla helppoa loppukäyttäjille, ja talouden luvut tuli tuoda myös paremmin liiketoimintavastuullisten saataville. Tämän tavoitteen myötä haluttiin houkutella heitä osallistumaan taloudelliseen suunnitteluun aktiivisemmin.

"Kun vertailimme eri vaihtoehtoja, Anaplan nousi selkeästi esiin. Se on myös Gartnerin analyyseissa todettu huipputuotteeksi, joten päätös oli helppo", kertoo Firan Head of Group Controlling, Miikka Hämäläinen.

 

Anaplanin monipuolisuus ja modulaarinen rakenne olivat myös tärkeitä päätökseen vaikuttavia tekijöitä. Hämäläisen mukaan Anaplan avaa paljon ovia, kun uusia moduuleja voidaan ottaa käyttöön tarpeen mukaan. Esimerkiksi vastuullisuusraportointi tulee yhä voimakkaammin osaksi taloudellista suunnittelua, ja Anaplanin avulla on mahdollista vastata näihinkin haasteisiin.

Talouden suunnittelu yhdellä järjestelmällä

Anaplanin avulla talouden suunnittelu Firalla on laajentunut, ja työntekijät voivat nyt luoda itsenäisesti uusia toimintakokonaisuuksia. Tämä oli myös yksi keskeisistä syistä Anaplanin valintaan. Projektin osatavoitteena oli lisätä Anaplan-osaamista siten, että firalaiset pystyvät muokkaamaan laskentamalleja ja raportteja itsenäisesti projektin jälkeen. "Tämä helpottaa tekemistä ja vähentää kustannuksia, kun varsinkin pieniä muutoksia voidaan tehdä nyt itsenäisesti eikä aina tarvita ulkopuolista konsulttia", Hämäläinen toteaa.

Anaplan on tuonut mukanaan monia uusia ominaisuuksia, kuten CRM-datan hyödyntämisen ja läpinäkyvyyden erilaisiin kustannuselementteihin. Investointien suunnittelu on siirtynyt Excelistä Anaplaniin, mikä on mahdollistanut turhien taustalaskelmien eliminoinnin ja monipuolisemman järjestelmän hyödyntämisen. Käytännössä suunnittelu on keskitetty yhteen järjestelmään ja turhat rönsyt on poistettu.

Helppoa käytettävyyttä ja joustavuutta suunnitteluun

Hämäläisen mukaan Anaplan on parantanut ennusteiden laatua ja luotettavuutta käyttäjien näkökulmasta. Myös käyttäjäkokemus on parantunut Anaplanin selkeän käyttöliittymän ansiosta, joka automaattisesti muodostaa tietyt raportit.

Helppo käytettävyys ja selkeä visuaalinen ilme ovat tuottaneet "vau-efektin", kun budjettia on rakennettu kustannuspaikkavastaavien kanssa. Lisäksi Hämäläinen korostaa, että Anaplan mahdollistaa porautumisen eri lukujen juureen ja sitä kautta kustannusten paremman läpinäkyvyyden.

"Anaplan mahdollistaa muutosten tekemisen hyvin nopeasti ja jouhevasti, kun meille tulee lisää analyysin tarpeita tai tarvitaan jotain tietoa tarkemmalla tasolla", kehuu Hämäläinen.

 

Anaplanin suurin vahvuus on sen joustavuus laskentamallin muokkauksessa. Se poistaa tili- ja kustannuspaikkariippuvuuden, mikä on ylittänyt firalaisten odotukset.

 

Positiivinen projektikokemus ja onnistunut yhteistyö

"Projekti on ollut hyvässä hengessä ja sopivalla paineella tekemistä. Jos on tullut ongelmia tai haasteita, niin tukea on ollut tarjolla. Kun vastaukset kysymyksiin ovat tulleet nopeasti ja projektin eteneminen on ollut hyvin tiedossa, olemme pystyneet itse helposti suunnittelemaan eri funktioiden ja tiimien aikataulua sen mukaan eteenpäin. Projektissa mukana olleet twodayn asiantuntijat ovat olleet todella taitavia, proaktiivisia ja pitäneet homman tehokkaasti käynnissä. Lisäksi heidän kanssaan on ollut tosi kiva tehdä töitä", kertoo Hämäläinen tyytyväisenä.

twodayn konsulttien osalta Hämäläinen kehuu ongelmanratkaisukyvyn ylittäneen odotukset. "Ei ole tullut vastaan sellaista ongelmaa tai haastetta, mitä ei olisi yhdessä saatu ratkaistua", hän sanoo.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Voisimmeko vauhdittaa sinun yrityksesi dataohjattua päätöksentekoa ja liiketoiminnan kehittämistä? Jätä yhteystietosi alla olevan lomakkeen kautta tai ota suoraan yhteyttä Vesa Pahkamaahan, jonka tiedot löydät alempaa.

Vesa Pahkamaa

vesa.pahkamaa@twoday.com
044 030 1180

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Lomakejärjestelmä yhdistää Kelan ja potilastietojärjestelmät

Lomake UNA on työkalu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Sovellus yhdistää Kelan ja erilaiset potilastietojärjestelmät, ja sen käyttö kasvaa voimakkaasti eri puolilla Suomea. twodayn Lomake UNA-tiimin vetäjä Mika Lepistö kertoo tässä jutussa, miten luodaan hyvä sähköinen lomake ja mitkä ...

YTK varmisti korona-ajan palvelut CC Suite -asiakaspalvelu­järjestelmällä

Yleinen työttömyyskassa YTK vakuuttaa jo noin joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta, eli jäseniä kassassa on lähes 500 000. Ansioturvan YTK haluaa tarjota niin mutkattomasti ja välittävällä asenteella kuin mahdollista, minkä vuoksi erinomainen asiakaskokemus on YTK:n toiminnan...

Metso modernisoi riskienhallintansa Power Platform -teknologian avulla

Metso digitalisoi kanssamme riskienhallinnan järjestelmänsä. Uusi työkalu on ollut käytössä marraskuun 2019 lopusta asti ja sillä on toteutettu jo yli 400 riskianalyysia.