Skip to content

Visit Finlandin digitaaliset palvelut tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä

Visit Finland

Visit Finlandin digitaaliset palvelut DataHub ja Sustainable Travel Finland, tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä tarjoamalla suomalaisille yrityksille tehokkaita työkaluja. Näiden palveluiden avulla Suomi vahvistaa asemaansa maailman kestävimpänä matkailukohteena ja parantaa digitaalista löydettävyyttään kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Tässä artikkelissa kerromme kuinka olemme yhdessä kehittäneet näitä palveluita, joille yhteistä on moderni teknologia ja asiakaskeskeisyys.

Helsinki, Finland. View over the city
twoday

Visit Finlandin, joka toimii osana Business Finlandia, keskeisenä tehtävänä on edistää Suomen matkailuvientiä ja luoda kysyntää kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Suomi kohteena koostuu pääosin pienemmistä kohteista ja yrityksistä, ja Visit Finlandilla on tärkeä rooli näiden yritysten kestävän kehityksen ja näkyvyyden tukemisessa. Nykyään digitaalinen löydettävyys ja ostettavuus ovat keskeisessä asemassa, erityisesti kansainvälisiä matkailijoita tavoiteltaessa.

Muiden palveluidensa ohella Visit Finland tarjoaa suomalaiselle matkailualalle kaksi merkittävää digitaalista palvelua: DataHub ja Sustainable Travel Finland (STF). Nämä palvelut tukevat kestävän matkailun kehitystä ja suomalaisen matkailun kansainvälistä edistämistä. Twoday on ollut mukana kehittämässä näitä palveluita Visit Finlandin kumppanina.

"Visit Finlandin strategian ytimessä on tehdä Suomesta maailman kestävin matkailukohde ja STF-ohjelma on hyvin keskeisessä roolissa sen toteuttamisessa. Lisäksi strategiassa ovat monikanavaisuus, digitaalinen löydettävyys sekä ostettavuus, ja DataHub tukee strategiaa niiltä osin”, kertoo Visit Finlandin Digital Development Manager, Annakaisa Ojala. "Palveluiden taustalla on hyödynnetty moderneja teknologioita, jotka tukevat palveluiden ylläpitoa ja jatkokehitystä," lisää palveluiden teknisestä kehityksestä vastannut tuoteomistaja Meea Tuomarmäki.

 

twoday

"Visit Finlandin strategian ytimessä on tehdä Suomesta maailman kestävin matkailukohde ja STF-ohjelma on hyvin keskeisessä roolissa sen toteuttamisessa. Lisäksi strategiassa ovat monikanavaisuus, digitaalinen löydettävyys sekä ostettavuus, ja DataHub tukee strategiaa niiltä osin"

Annakaisa Ojala, Digital Development Manager, Visit Finland

twoday

DataHub vahvistaa Suomen matkailualan digitaalista näkyvyyttä

DataHub on matkailutuotteiden, -palveluiden ja -kohteiden markkinointisisältöjen tietokanta ja jakelujärjestelmä. Yritykset voivat rekisteröityä palveluun ja lisätä sisältöjä tuotteistaan, joita sekä kotimaiset että ulkomaiset toimijat voivat hyödyntää eri kanavissaan. DataHub mahdollistaa matkailualan yritys- ja tuotetietojen jakamisen keskitetysti yhdestä paikasta.

Tietokannassa on jo yli 8 000 tuotesisältöä, joita yli 40 eri julkaisukanavaa hyödyntää. Tavoitteena on kasvattaa sisältöjen määrä yli 10 000 tuotteeseen, ja yrityksiä ja alueita ympäri Suomen kannustetaan aktiiviseen palvelun hyödyntämiseen.

DataHub palvelee myös Visit Finlandin omaa digitaalista ekosysteemiä, kuten visitfinland.com-sivustoa, joka esittelee Suomea kansainvälisille matkailijoille, ja Finland Travel PRO -palvelua, joka on suunnattu kansainvälisille matkanjärjestäjille.

Sustainable Travel Finland -ohjelma tukee matkailualan kestävää kehitystä

Jotta matkailuala pystyisi vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja turvaamaan tulevaisuutensa, kehityksen on oltava kestävää. Tätä tarkoitusta varten Visit Finland on kehittänyt kaikille matkailuyrityksille ja kohteille avoimen ja ilmaisen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman, joka on matkailuyritysten liiketoiminnan kestävän kehityksen tukemiseen suunnattu palvelu.

"Visit Finlandin tavoitteena on tehdä Suomesta maailman kestävin matkailukohde, ja STF-ohjelma on tämän strategian ytimessä," kertoo Ojala. Ohjelmassa yritykset tekevät suunnitelman siitä, miten oma liiketoiminta muuttuu kestävämmäksi. Koko ohjelman läpikäyville ja kriteerit täyttäville kohteille ja yrityksille myönnetään Sustainable Travel Finland -merkki.

Ohjelma suoritetaan STF Hubissa, joka on digitaalinen palvelu, jolla toimijat todentavat STF-polun askeleita ja voivat hakea STF-merkkiä. STF Hubista löytyy sekä tietoa kestävästä matkailusta että STF-ohjelman tarjoamat työkalut.

STF-ohjelman olennainen työkalu, matkailualan hiilijalanjälkilaskuri Hiilikuri, siirrettiin myös osaksi STF Hubia. Tätä ennen Hiilikuri toimi omassa www-osoitteessa. Siirron myötä STF-ohjelman tarjoamat työkalut ovat entistä paremmin yhden osoitteen takana.

"Palvelun käyttöliittymä on suunniteltu asiakaslähtöisesti ja asiakaskokemukseen on panostettu kehitystyön alusta alkaen", toteaa Tuomarmäki.

twoday

"Kehittäjillä ja muilla tiimiläisillä on ollut kunnianhimoinen ja proaktiivinen ote tekemiseen koko projektin ajan. Ei ole ainoastaan tehty mitä on pyydetty, vaan tuotu hyviä ratkaisu- ja kehitysehdotuksia oma-aloitteisesti."

- Meea Tuomarmäki, Product Owner, Visit Finland

twoday

Proaktiivinen kehittäminen avainasemassa

Twoday on ollut mukana DataHubin jatkokehityksessä usean vuoden ajan, ja STF Hub sekä Hiilikuri on kehitetty yhteistyössä alusta asti. Projektit on toteutettu ketterillä menetelmillä, jotka ovat mahdollistaneet tehokkaan työn rytmityksen ja hyvän ennakoitavuuden.

"Kehittäjillä ja muilla tiimiläisillä on ollut kunnianhimoinen ja proaktiivinen ote tekemiseen koko projektin ajan. Ei ole ainoastaan tehty mitä on pyydetty, vaan tuotu hyviä ratkaisu- ja kehitysehdotuksia oma-aloitteisesti. Haasteitakin projektissa on ollut, mutta kaikkiin niihin on aina löydetty toimiva ratkaisu”, kiittelee Tuomarmäki.

STF-ohjelman on tähän mennessä suorittanut ja merkin saanut lähes 500 yritystä, ja määrä kasvaa jatkuvasti. "Meille on ollut tärkeää kehittää modernia, helposti ylläpidettävää ja kustannustehokasta ohjelmistoa, joka tarjoaa sujuvan ja yhtenäisen asiakaskokemuksen. Tämä on osaltaan lisännyt palveluiden käyttöä," kertoo Ojala.

Yhteistyö twodayn ja Visit Finlandin välillä on ollut avain menestykseen, ja molempien osapuolten asiantuntijoiden näkemykset ovat auttaneet löytämään parhaat ratkaisut. "Hyvä tiimihenki ja proaktiivinen ote ovat olleet tärkeimmät onnistumisen tekijät," tiivistää Tuomarmäki.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Robert Ruusunen

Business Manager

robert.ruusunen@twoday.com

050 364 5693

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Insinööriliitto lähti hyödyntämään Salesforcen uusia tekoälykyvykkyyksiä ensimmäisten joukossa maailmassa

Salesforce lanseerasi syyskuussa Dreamforce-tapahtumassa tekoälyagentteihin liittyvän Agentforce-palvelun. Insinööriliitto halusi lähteä yhteistyössä twodayn kanssa kokeilemaan ensimmäisten joukossa, mihin Salesforcen uusimmat tekoälykyvykkyydet taipuvat.

Ulkoistettuun asiakas­palveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla

Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.

Tekoälyn avulla julkisissa hankinnoissa tarvittava tieto löytyy helposti

Hansel on luonut kanssamme laajan, yli 400-sivuisen, Julkisten hankintojen käsikirjan pohjalta helppokäyttöisen AI-avustajan, joka tarjoaa vastauksia käsikirjan sisältöä koskeviin kysymyksiin. Projekti osoittaa, miten tekoälyn avulla voidaan tehostaa toimintaa ja säästää julkisia varoja.