Skip to content

Tarkkaa ennustamista ja nopeaa reagointia liiketoiminnan muutoksiin - RELEX käyttää Pigmentiä liiketoiminnan suunnitteluun

RELEX

RELEX on vuosien ajan luottanut Exceliin taloudellisen suunnittelun työkaluna, mutta yrityksen kasvun myötä se alkoi kohdata yhä suurempia haasteita hajanaisen datan ja manuaalisten prosessien kanssa. Siirtyminen Pigment-ratkaisuun toi mukanaan merkittäviä hyötyjä, kuten läpinäkyvyyden lisääntymisen, manuaalisen työn vähenemisen ja suunnitteluprosessien tehostumisen. Tässä artikkelissa kerromme, miten RELEX onnistui modernisoimaan taloussuunnittelunsa ja vapauttamaan asiantuntijoidensa aikaa tärkeämpiin tehtäviin.

case_RELEX_herokuva
twoday

Kuten monissa muissakin yrityksissä, myös RELEXillä Excel on pitkään ollut taloudellisen suunnittelun pääasiallinen työkalu. Yrityksen kasvaessa Excelin käyttö kuitenkin johti siihen, että suunnittelua ei tehty harmonisoidusti eri yksiköissä, ja data ei liikkunut reaaliaikaisesti eri lähteiden välillä. Tämä aiheutti haasteita liiketoiminnan suunnittelussa.

”Excel toimi hyvin niin kauan kuin suunnitteluprosessissa oli mukana vain muutama henkilö, ja yritys ei ollut vielä yhtä suuri ja monimutkainen kuin nykyään”, kertoo Aleksi Peltola, Director, Business Control and FP&A.

Tarve yhtenäistää suunnitteluprosesseja kasvoi vuosien varrella samalla, kun haluttiin koota tarvittava tieto yhteen paikkaan, jotta saataisiin reaaliaikainen näkymä sekä eri kustannuspaikkoihin että koko yhtiöön.

twoday

”RELEX halusi löytää modernin ja joustavan liiketoiminnan suunnitteluratkaisun, jonka avulla voitaisiin siirtyä pois lukuisten Excel-taulukoiden käytöstä ja parantaa suunnitteluprosessin läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta. Ratkaisun tuli mahdollistaa eri toimintojen yhteinen suunnittelu ja siilojen purkaminen."

twoday

Läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta suunnitteluprosessiin

RELEX halusi löytää modernin ja joustavan liiketoiminnan suunnitteluratkaisun, jonka avulla voitaisiin siirtyä pois lukuisten Excel-taulukoiden käytöstä ja parantaa suunnitteluprosessin läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta. Ratkaisun tuli mahdollistaa eri toimintojen yhteinen suunnittelu ja siilojen purkaminen.

Haluttiin myös ratkaisu, jonka muokkaaminen käyttöönoton jälkeen olisi helppoa oman tiimin voimin. Pigment ratkaisuna ja twodayn osaaminen implementointikumppanina vakuuttivat demojen ja workshopien perusteella.

Järjestelmä haltuun yhteiskehittämisen keinoin

RELEXillä päätettiin alusta alkaen, että suurin osa sisäisen laskennan tiimistä osallistuu käyttöönottoon ja kehitystyöhön yhdessä twodayn tiimin kanssa. Todettiin, että paras tapa oppia järjestelmän käyttäjäksi on osallistua sen käyttöönottoon, jolloin prosessi etenee nopeammin ja tehokkaammin. Käyttöönottoprojekti kesti suunnitelmien ja aikataulutuksen mukaisesti noin neljä kuukautta.

Aluksi yhteiskehittäminen oli enemmän ohjeiden kuuntelua ja niiden toteuttamista, mutta relexiläiset omaksuivat järjestelmän nopeasti ja pystyivät rakentamaan ratkaisuja itsenäisesti sekä pohtimaan vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Myöhemmässä vaiheessa tavoitteena on ollut rakentaa mahdollisimman paljon itse ja hyödyntää twodayn apua vain silloin, kun ei olla varmoja, miten jokin asia kannattaa tehokkaasti toteuttaa tai siihen liittyy riskejä. Esimerkiksi ensimmäisessä budjetointiprosessissa twoday on mukana varmistamassa, että kaikki menee sujuvasti.

”Yhteiskehittäminen on ollut erittäin toimiva kokemus. Käytännössä asiantuntijamme toteuttivat käyttöönoton itse twodayn konsulttien avustuksella ja ohjeistuksella. Suurimmalla osalla tiimiämme ei ollut kokemusta vastaavanlaisista järjestelmistä, joten oppimiskäyrä oli jyrkkä alusta saakka”, Peltola kertoo.

”Yhteistyö on muutenkin ollut tosi hyvää heti alusta lähtien, ja kemiat ja kulttuurit ovat kohdanneet hyvin - ilmapiiri on ollut rento, mutta samalla päämäärätietoinen. Liiketoimintamallimme ymmärrettiin hyvin, mikä nopeutti tekemistä. Kompleksisempiinkin liiketoimintamalliin liittyviin KPI:hin saatiin rakennettua nopeasti raportoinnin automaatiota”, jatkaa Peltola

twoday

"Manuaalisen, toistuvan työn vähenemisen myötä asiantuntijoidemme energiaa säästyy niihin tehtäviin, mihin ihmismieltä todella kannattaa hyödyntää. Nyt voimme keskittää energiamme siihen, millä on oikeasti merkitystä – näkymien kirkastamiseen, ennusteen validointiin ja sidosryhmäyhteistyöhön"

- Aleksi Peltola, Director, Business Control and FP&A

twoday

Asiantuntijoiden aika ja energia merkityksellisempään käyttöön

”Nopeimpana hyötynä Pigmentin käyttöönotosta on ollut aiempaa tarkempi näkyvyys kustannuksiin. Monimutkaiset prosessit on saatu tuotua intuitiiviseen ja käyttäjäystävälliseen ratkaisuun, jollaista meillä ei aiemmin ollut”, Peltola kehuu.

Pigmentin avulla voidaan nyt reagoida liiketoiminnan muutoksiin huomattavasti nopeammin, sillä se mukautuu erilaisiin käyttötarkoituksiin ja tukee hyvin eri käyttäjäryhmiä. Ratkaisu mahdollistaa eri käyttäjien välisen yhteistyön erinomaisesti, kun kaikki tapahtuu samassa paikassa. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin loppukäyttäjien vaihteleviin tarpeisiin.

Yleensä loppukäyttäjät haluavat tarkastella dataa useista eri näkökulmista ja aiemmin näiden erilaisten raporttien luominen oli aikaavievää. Nyt erilaisten raporttien luominen eri kohderyhmille on nopeaa ja kaikki data päivittyy reaaliaikaisesti.

Aiemmin asiantuntijat saattoivat käyttää suuren osan ajastaan manuaaliseen datan syöttöön ja validointiin, jättäen vähemmän aikaa tärkeimmälle vaiheelle, kuten ennusteen validoinnille ja sidosryhmäyhteistyölle. Nyt automatisoinnin ansiosta tämä voidaan kääntää päinvastoin.

”Manuaalisen, toistuvan työn vähenemisen myötä asiantuntijoidemme energiaa säästyy niihin tehtäviin, mihin ihmismieltä todella kannattaa hyödyntää. Nyt voimme keskittää energiamme siihen, millä on oikeasti merkitystä – näkymien kirkastamiseen, ennusteen validointiin ja sidosryhmäyhteistyöhön”, Peltola toteaa.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Vesa Pahkamaa

Senior Manager, Planning Practice
vesa.pahkamaa@twoday.com
044 030 1180

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Insinööriliitto lähti hyödyntämään Salesforcen uusia tekoälykyvykkyyksiä ensimmäisten joukossa maailmassa

Salesforce lanseerasi syyskuussa Dreamforce-tapahtumassa tekoälyagentteihin liittyvän Agentforce-palvelun. Insinööriliitto halusi lähteä yhteistyössä twodayn kanssa kokeilemaan ensimmäisten joukossa, mihin Salesforcen uusimmat tekoälykyvykkyydet taipuvat.

Ulkoistettuun asiakas­palveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla

Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.

Tekoälyn avulla julkisissa hankinnoissa tarvittava tieto löytyy helposti

Hansel on luonut kanssamme laajan, yli 400-sivuisen, Julkisten hankintojen käsikirjan pohjalta helppokäyttöisen AI-avustajan, joka tarjoaa vastauksia käsikirjan sisältöä koskeviin kysymyksiin. Projekti osoittaa, miten tekoälyn avulla voidaan tehostaa toimintaa ja säästää julkisia varoja.