Skip to content

Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en koko organisaationsa käyttöön: Tuottavampi tekoäly alkaa henkilöstön kouluttamisesta

Sponda

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en käyttöönsä. Onnistuneen käyttöönoton avaimena oli henkilöstön aktiivinen koulutus Copilotin käyttöön jo ensimmäisistä vaiheista alkaen. Hanke osoitti, ettei tuottava ja tehokas tekoälyn käyttö riipu vain valituista teknologioista, vaan vaatii käyttäjälähtöistä muutosjohtamista koko organisaatiolle.

sponda-twoday-helsinki-copilot-project
twoday

Tähtäimessä asiakaskokemuksen huippu

Spondan johto on tunnistanut generatiivisen tekoälyn uudet mahdollisuudet yhtiön kilpailuedun kasvattamisessa. Erityisesti yksi strategian painopistealue erottui: korkealuokkaisen asiakaskokemuksen varmistaminen.

Iso osa Spondan organisaation päivittäisestä työstä pitää sisällään viestintää, sisällön tuottamista, kokoustyöskentelyä ja päätöksentekoa, joissa keskeisenä digitaalisen yhteistyön alustana organisaatio on jo useamman vuoden hyödyntänyt Microsoft 365 -pilvipalveluita. Sponda päätti vuoden 2024 alussa käynnistää käyttöönottoprojektin, jossa generatiivinen tekoäly tuodaan osaksi tietotyöläisten arkea Copilot for Microsoft 365:en avulla.  Tavoitteena oli lisätä tuottavuutta sekä parantaa asiakas- ja työntekijäkokemusta.

twoday

Copilot for Microsoft 365

Copilot for Microsoft 365 tuo generatiivisen tekoälyn toiminnot osaksi käyttäjille entuudestaan tuttuja Microsoft Teams-, Word-, Outlook-, PowerPoint - ja Excel-sovelluksia. Copilotin avulla Spondan käyttäjät voivat tehdä yhteenvetoja verkkokokouksista, -keskusteluista ja sähköposteista, tuottaa nopeammin erilaista sisältöä ja saada tehokkaasti vastauksia perustuen olemassa olevaan viestintä- ja dokumenttisisältöön.

Copilot tehostaa myös kokoustyöskentelyä, kun palavereihin ei ole enää tarve osallistua varmuuden vuoksi, vaan oleelliset kohdat ovat jälkikäteen poimittavissa tekoälyn avulla tallennetuista transkriptioista. Lisäksi Copilot for Microsoft 365 tarjoaa ChatGPT:n kaltaisen toiminnon, jonka avulla käyttäjät voivat tuottaa tarvittavaa sisältöä ja ymmärrystä erilaisten kehotteiden, eli promptien, avulla.

Hankkeen edellytyksenä onnistunut muutosjohtaminen

Copilot-hankkeen tavoitteiden saavuttaminen edellytti Spondalta käyttäjälähtöistä muutosjohtamista, joka huomioi organisaation lähtötilanteen ja tavoitellun toimintatapamuutoksen vaatimukset.

”Tarvitsimme avuksemme kumppania, jolla on samanaikaisesti kovaa muutosjohtamisen sekä teknologian osaamista. Arvioituamme useita toimittajakandidaatteja, päädyimme valitsemaan kumppaniksemme twodayn, joka on toiminut Suomessa edelläkävijänä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä ja on myös johtava Microsoft-pilvikumppani”, kertoo Spondan tietohallinto- ja teknologiajohtaja Timo Pantsari.
 
Tiettyyn käyttäjäryhmään rajatun pilotin sijaan Sponda päätti ottaa Copilot for Microsoft 365:en kerralla koko organisaation käyttöön, jotta hyödyt saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Onnistumisen keskeisenä tekijänä oli Spondan johtoryhmän aktiivinen osallistuminen tavoitteiden asettamiseen ja koulutuksiin sekä vahva esimerkillä johtaminen. Lisäksi koko organisaation valmius muutokselle oli hyvä – jatkuva oppiminen on yksi Spondan tärkeimmistä arvoista ja henkilöstöllä oli aito halu ottaa uusia työkaluja käyttöön.

twoday

"Tarvitsimme avuksemme kumppania, jolla on samanaikaisesti kovaa muutosjohtamisen sekä teknologian osaamista. Päädyimme valitsemaan kumppaniksemme twodayn, joka on toiminut Suomessa edelläkävijänä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä ja on myös johtava Microsoft-pilvikumppani."

Timo Pantsari, tietohallinto- ja teknologiajohtaja, Sponda

twoday

Kolmivaiheinen muutosmatka: Tekoälyn perusvalmiudet, Copilot-koulutukset ja käytön juurruttaminen

Käyttöönotto ja toimintatapamuutos päätettiin toteuttaa kolmessa vaiheessa:

  1. AI-perusvalmiudet jokaiselle työntekijälle AI-peruskoulutuksen myötä (alkuvuosi)
  2. Copilot-koulutukset 10 koulutustilaisuudessa (05-06/2024)
  3. Toimintatapamuutos 4 kk kestävä jalkautuksen ja käytön seurannan vaihe, jolloin twodayn konsultti pitää kahden viikon välein tunnin Copilot-klinikoita (alkanut elokuussa 2024)

Koulutusvaihe saatiin päätökseen kesäkuussa, minkä tuloksena Copilot for Microsoft 365 on käytössä koko Spondan organisaatiossa. Koulutusten aikana ja päätteeksi kerätty palaute loppukäyttäjiltä on ollut positiivista koskien sekä koulutusten sisältöä että itse tuotteen käyttökokemusta.

Koulutusten tulokset ja jatkosuunnitelmat

Kyselyjen tulokset kertovat koulutusten onnistumisista. Ennen koulutuksia tehty kysely osoitti spondalaisilla olleen keskimäärin perustiedot Copilot-teknologian käytöstä. Koulutusten jälkeen spondalaiset omasivat keskimäärin hyvät tai erittäin hyvät taidot Copilotista.

Loppuvuoden toimintatapamuutosvaiheen tavoitteena on jalkauttaa lisäarvoa tuottavat käyttötapaukset osaksi käyttäjien päivittäistä arkea, millä varmistetaan tavoiteltujen liiketoimintahyötyjen saavuttaminen
sekä jatkuvasti kehittyvien M365 Copilotin uusien ominaisuuksien hyödyntäminen.

"Kyselyjen tulokset kertovat koulutusten onnistumisista. Ennen koulutuksia tehty kysely osoitti spondalaisilla olleen keskimäärin perustiedot Copilot-teknologian käytöstä. Koulutusten jälkeen spondalaiset omasivat keskimäärin hyvät tai erittäin hyvät taidot Copilotista."

twoday

Spondasta

Sponda on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoitusyhtiöistä ja työpaikka, jossa panostetaan osaamiseen. Sponda omistaa, vuokraa ja kehittää toimisto-, liiketila- ja kauppakeskuskiinteistöjä Suomen suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. Sponda on maailman suurimman vaihtoehtoisten sijoitusten omaisuudenhoitoyhtiö, Blackstone Real Estaten, portfolioyhtiö.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Arto Ignatius

Sales Executive, Microsoft Biz Apps

arto.ignatius@twoday.com

040 484 5446

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Säästöjä ja päästövähennyksiä reittioptimoinnin avulla

Jätteiden keruun tehokkuudessa reittien suunnittelulla on suuri merkitys. Suunnittelun tehostamisella voidaan saavuttaa huomattavia kustannus- ja ympäristöhyötyjä. Remeolla on käynnissä laaja projekti liiketoiminnan tehostamiseksi, jonka osana he aloittivat yhteistyön kanssamme reititysten optimoimi...

WhatsApp Assistant kohotti asiakastyytyväisyyden huippulukemiin

Asiakaspalvelun parantaminen, työntekijöiden ajankäytön optimointi ja työn suunnittelun helpottaminen olivat tavoitteina, kun ILP-Groupilla lähdettiin ottamaan käyttöön WhatsApp Assistantia. Palvelun myötä prosesseja saatiinkin suoraviivaistettua huomattavasti ja resursseja kohdennettua sinne missä ...

Taksi Helsinki säästää optimointiratkaisun avulla ympäristöä ja julkisia varoja

Kela tukee vuosittain miljoonia taksilla tehtyjä matkoja terveydenhuoltoon yli 150M€:lla. Korvausten tarkoitus on turvata kaikille pääsy terveyspalveluihin. Kelan tukemia taksimatkoja pyritään yhdistelemään, jolloin samassa taksissa matkustaa useampi asiakas. Yhdistelyn myötä Kelan kustannukset palv...