Skip to content

Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en koko organisaationsa käyttöön: Tuottavampi tekoäly alkaa henkilöstön kouluttamisesta

Sponda

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en käyttöönsä. Onnistuneen käyttöönoton avaimena oli henkilöstön aktiivinen koulutus Copilotin käyttöön jo ensimmäisistä vaiheista alkaen. Hanke osoitti, ettei tuottava ja tehokas tekoälyn käyttö riipu vain valituista teknologioista, vaan vaatii käyttäjälähtöistä muutosjohtamista koko organisaatiolle.

sponda-twoday-helsinki-copilot-project
twoday

Tähtäimessä asiakaskokemuksen huippu

Spondan johto on tunnistanut generatiivisen tekoälyn uudet mahdollisuudet yhtiön kilpailuedun kasvattamisessa. Erityisesti yksi strategian painopistealue erottui: korkealuokkaisen asiakaskokemuksen varmistaminen.

Iso osa Spondan organisaation päivittäisestä työstä pitää sisällään viestintää, sisällön tuottamista, kokoustyöskentelyä ja päätöksentekoa, joissa keskeisenä digitaalisen yhteistyön alustana organisaatio on jo useamman vuoden hyödyntänyt Microsoft 365 -pilvipalveluita. Sponda päätti vuoden 2024 alussa käynnistää käyttöönottoprojektin, jossa generatiivinen tekoäly tuodaan osaksi tietotyöläisten arkea Copilot for Microsoft 365:en avulla.  Tavoitteena oli lisätä tuottavuutta sekä parantaa asiakas- ja työntekijäkokemusta.

twoday

Copilot for Microsoft 365

Copilot for Microsoft 365 tuo generatiivisen tekoälyn toiminnot osaksi käyttäjille entuudestaan tuttuja Microsoft Teams-, Word-, Outlook-, PowerPoint - ja Excel-sovelluksia. Copilotin avulla Spondan käyttäjät voivat tehdä yhteenvetoja verkkokokouksista, -keskusteluista ja sähköposteista, tuottaa nopeammin erilaista sisältöä ja saada tehokkaasti vastauksia perustuen olemassa olevaan viestintä- ja dokumenttisisältöön.

Copilot tehostaa myös kokoustyöskentelyä, kun palavereihin ei ole enää tarve osallistua varmuuden vuoksi, vaan oleelliset kohdat ovat jälkikäteen poimittavissa tekoälyn avulla tallennetuista transkriptioista. Lisäksi Copilot for Microsoft 365 tarjoaa ChatGPT:n kaltaisen toiminnon, jonka avulla käyttäjät voivat tuottaa tarvittavaa sisältöä ja ymmärrystä erilaisten kehotteiden, eli promptien, avulla.

Hankkeen edellytyksenä onnistunut muutosjohtaminen

Copilot-hankkeen tavoitteiden saavuttaminen edellytti Spondalta käyttäjälähtöistä muutosjohtamista, joka huomioi organisaation lähtötilanteen ja tavoitellun toimintatapamuutoksen vaatimukset.

”Tarvitsimme avuksemme kumppania, jolla on samanaikaisesti kovaa muutosjohtamisen sekä teknologian osaamista. Arvioituamme useita toimittajakandidaatteja, päädyimme valitsemaan kumppaniksemme twodayn, joka on toiminut Suomessa edelläkävijänä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä ja on myös johtava Microsoft-pilvikumppani”, kertoo Spondan tietohallinto- ja teknologiajohtaja Timo Pantsari.
 
Tiettyyn käyttäjäryhmään rajatun pilotin sijaan Sponda päätti ottaa Copilot for Microsoft 365:en kerralla koko organisaation käyttöön, jotta hyödyt saavutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Onnistumisen keskeisenä tekijänä oli Spondan johtoryhmän aktiivinen osallistuminen tavoitteiden asettamiseen ja koulutuksiin sekä vahva esimerkillä johtaminen. Lisäksi koko organisaation valmius muutokselle oli hyvä – jatkuva oppiminen on yksi Spondan tärkeimmistä arvoista ja henkilöstöllä oli aito halu ottaa uusia työkaluja käyttöön.

twoday

"Tarvitsimme avuksemme kumppania, jolla on samanaikaisesti kovaa muutosjohtamisen sekä teknologian osaamista. Päädyimme valitsemaan kumppaniksemme twodayn, joka on toiminut Suomessa edelläkävijänä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä ja on myös johtava Microsoft-pilvikumppani."

Timo Pantsari, tietohallinto- ja teknologiajohtaja, Sponda

twoday

Kolmivaiheinen muutosmatka: Tekoälyn perusvalmiudet, Copilot-koulutukset ja käytön juurruttaminen

Käyttöönotto ja toimintatapamuutos päätettiin toteuttaa kolmessa vaiheessa:

  1. AI-perusvalmiudet jokaiselle työntekijälle AI-peruskoulutuksen myötä (alkuvuosi)
  2. Copilot-koulutukset 10 koulutustilaisuudessa (05-06/2024)
  3. Toimintatapamuutos 4 kk kestävä jalkautuksen ja käytön seurannan vaihe, jolloin twodayn konsultti pitää kahden viikon välein tunnin Copilot-klinikoita (alkanut elokuussa 2024)

Koulutusvaihe saatiin päätökseen kesäkuussa, minkä tuloksena Copilot for Microsoft 365 on käytössä koko Spondan organisaatiossa. Koulutusten aikana ja päätteeksi kerätty palaute loppukäyttäjiltä on ollut positiivista koskien sekä koulutusten sisältöä että itse tuotteen käyttökokemusta.

Koulutusten tulokset ja jatkosuunnitelmat

Kyselyjen tulokset kertovat koulutusten onnistumisista. Ennen koulutuksia tehty kysely osoitti spondalaisilla olleen keskimäärin perustiedot Copilot-teknologian käytöstä. Koulutusten jälkeen spondalaiset omasivat keskimäärin hyvät tai erittäin hyvät taidot Copilotista.

Loppuvuoden toimintatapamuutosvaiheen tavoitteena on jalkauttaa lisäarvoa tuottavat käyttötapaukset osaksi käyttäjien päivittäistä arkea, millä varmistetaan tavoiteltujen liiketoimintahyötyjen saavuttaminen
sekä jatkuvasti kehittyvien M365 Copilotin uusien ominaisuuksien hyödyntäminen.

"Kyselyjen tulokset kertovat koulutusten onnistumisista. Ennen koulutuksia tehty kysely osoitti spondalaisilla olleen keskimäärin perustiedot Copilot-teknologian käytöstä. Koulutusten jälkeen spondalaiset omasivat keskimäärin hyvät tai erittäin hyvät taidot Copilotista."

twoday

Spondasta

Sponda on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoitusyhtiöistä ja työpaikka, jossa panostetaan osaamiseen. Sponda omistaa, vuokraa ja kehittää toimisto-, liiketila- ja kauppakeskuskiinteistöjä Suomen suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. Sponda on maailman suurimman vaihtoehtoisten sijoitusten omaisuudenhoitoyhtiö, Blackstone Real Estaten, portfolioyhtiö.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Arto Ignatius

Sales Executive, Microsoft Biz Apps

arto.ignatius@twoday.com

040 484 5446

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

VSP Improves Outsourced Customer Service Efficiency with twoday AI Agent

Finnish service company VSP uses twoday AI Agent to make its customer service more effective and meet modern service demands.

Ulkoistettuun asiakas­palveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla

Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.

Artificial Intelligence Simplifies Access to Information Needed for Public Procurement

In collaboration with twoday, Hansel has developed an easy-to-use AI assistant based on a comprehensive, over 400-page manual on public procurement. This project demonstrates how AI can be used to streamline operations and save public funds.