Skip to content

Tuimme Geologian tutkimuskeskusta työtapojen ja työyhteisö­viestinnän muutosprojektissa

GTK

Autoimme Geologian tutkimuskeskusta (GTK) muutosprojektissa, jossa keskityttiin työtapojen ja Microsoft 365 -työkalujen käytön yhtenäistämiseen sekä työyhteisöviestinnän selkeyttämiseen. Toimimme projektissa yhteistyökumppanina vastaten Microsoft 365 -työkalujen käyttökoulutuksista ja intranetin uudistamisesta.

twoday Göteborg - webres (134 of 146)
twoday

"Yhteistyö twodayn kanssa toimi luontevasti koko projektin ajan. Valmiiksi mietitty konsepti sujuvoitti työskentelyä twodayn, Valtorin ja GTK:n välillä - niin uusien ratkaisujen ideoinnissa kuin ajankäytön optimoinnissa. Intran jatkokehitys saman kumppanin kanssa mahdollistaa pitkäjänteisen työskentelyn."

Pauli Vartia, projektipäällikkö, GTK

Microsoft 365 -työkalut modernin työn keskiössä

Olimme mukana suunnittelemassa kokonaisuutta, joka yhtenäisti ja tehosti Microsoftin tuottavuustyökalujen käyttöä GTK:ssa.

Kyvykkyystason nostossa hyödynsimme lyhyitä mutta tehokkaita koulutussessioita "Vinkkivartti" -nimellä. Vartit keskittyivät M365-työkalujen ominaisuuksien, kuten Teamsin, esittelyyn. Noin 15 minuutin mittaiset sessiot tarjosivat henkilöstölle mahdollisuuden syventää osaamistaan ja hyödyntää M365-työkalujatehokkaammin. 

”Aloitimme Vinkkivartti-konseptin jo muutama vuosi sitten. Olemme todenneet sen toimivaksi tavaksi kouluttaa henkilöstöä, sillä vartin mittaiset sessiot mahtuvat pitkiä koulutuksia helpommin kalenteriin ja tieto on pureskeltavassa muodossa. twodayn kanssa oli hyvä jatkaa tuttua konseptia ja sukeltaa syvemmälle työkaluihin ja niiden hyödyntämiseen GTK:laisten arjessa”, viestintäasiantuntija Elina Heininen kertoo.

twoday

Tavoitteena looginen ja selkeä intranet

GTK:n intranetin uudistus käynnistyi jo vuonna 2022 tutkimuskeskuksen GTK 2.0 – tulevaisuuden monipaikkainen työ -projektin siivittämänä. Projektissa GTK kehitti tavoitteellisesti moderneja työtapoja ja -ympäristöjä mahdollistaakseen sujuvan ja yhteisöllisen arjen uudessa normaalissa.

Keväällä 2023, perusteellisten taustakartoitusten ja intranetin auditoinnin jälkeen, ryhdyimme yhdessä GTK:n kanssa uudistamaan intranetin rakennetta ja sisältöä. Tavoitteenamme oli luoda käyttäjille saumaton ja yhtenäinen käyttökokemus, tarjota tehokas sisällönhaku sekä varmistaa sujuva kaksikielisyys (suomi ja englanti). Uusi intranet rakennettiin SharePoint Online -alustalle, joka vastaa modernin ja käyttäjäystävällisen ympäristön vaatimuksiin.

Työ käynnistyi määrittelyvaiheella, jossa keskityttiin sisältöjen kartoittamiseen, käyttötapauskuvauksiin ja toivottujen toimintojen määrittelyyn. Tämän jälkeen edettiin toteutusvaiheeseen, joka suoritettiin ketterästi sprinttimallilla. Sisällöntuotannolle varattiin riittävästi aikaa ja sitä tukivat koulutukset. Yhdeksän kuukauden projektin päätteeksi uusi intranet lanseerattiin ajallaan ja budjetin puitteissa tammikuussa 2024.

Uudistettu intranet: selkeä, kaksikielinen ja käyttäjäystävällinen

Uuden intranetin merkittävin uudistus oli kokonaisrakenteen selkeyttäminen. Sisällöt jaettiin loogisiin sivustokokonaisuuksiin, joita varten otettiin käyttöön standardoidut sivumallit. Sisältöjen löydettävyyttä parannettiin luomalla uutisille ja ohjeille omat hakukeskukset. Uusi intranet tarjoaa selkeän käyttökokemuksen, ja tärkeimmät sisällöt ovat helposti haettavissa. Kaksikielinen toteutus varmistaa, että intranet palvelee kaikkia GTK:n työntekijöitä tasapuolisesti.
 
”Uuden intranetin käyttöönotto on sujunut hyvin. Olemme saaneet hyvää palautetta GTK:laisilta ja viilanneet twodayn kanssa yksityiskohtia ja verkko-osia tarpeen mukaan myös julkaisun jälkeen. Jatkamme intran kehittämistä jatkossakin pysyäksemme päivitysten, uusien verkko-osien ja GTK:laisten tarpeiden tasalla”, Pauli ja Elina toteavat.
 

twoday

”Uuden intranetin käyttöönotto on sujunut hyvin. Olemme saaneet hyvää palautetta GTK:laisilta ja viilanneet twodayn kanssa yksityiskohtia ja verkko-osia tarpeen mukaan myös julkaisun jälkeen."

Elina Heininen, viestintäasiantuntija, GTK

twoday

twodayn ja Valtorin yhteistyöstä

twodayn ja Valtori ovat kumppaneita tuotteistetun Sivi-palvelun eli sisäisen viestinnän julkaisualustan tuottamisessa. GTK:n intranet otettiin käyttöön Valtorin Sivi-palveluna.


Organisaatiokuvaukset

Geologian tutkimuskeskus GTK tuottaa puolueetonta tutkimustietoa ja palveluita elinkeinoelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin vauhdittamaan siirtymää kestävään, hiilineutraaliin maailmaan. GTK:n yli 400 asiantuntijaa ovat erikoistuneet mineraalitalouteen, kiertotalouteen, energia-, vesi- ja ympäristökysymyksiin sekä digitaalisiin ratkaisuihin. GTK on työ- ja elinkeinoministeriön alainen tutkimuslaitos, joka toimii Suomessa ja maailmalla.
 
twoday on täyden palvelun ratkaisukumppani, joka auttaa asiakkaitaan menestymään digitaalisessa muutoksessa muun muassa data- ja analytiikkaratkaisujen, tekoälyn, ohjelmistokehityksen, digitaalisten palveluiden sekä liiketoimintasovellusten avulla. twoday työllistää Suomessa 700 ja pohjoismaissa yhteensä lähes 3 000 asiantuntijaa. twodaylla on Suomessa satoja asiakkaita suurimmista yrityksistä ja julkiselta sektorilta, sekä lukematon määrä onnistuneita projekteja.
 
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ICT-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossa Valtori yhdistää sekä omaa tuotantoa että markkinoilta hankittuja kumppanien palveluja.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Arto Ignatius

Sales Executive, Microsoft Biz Apps

arto.ignatius@twoday.com

040 484 5446

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

POP Pankki -ryhmä: Parempaa palvelua ja merkittäviä säästöjä asiakkaan tuntemisen automatisoinnilla

POP Pankki -ryhmä automatisoi asiakkaan tuntemiseen liittyvät prosessit Signomin KYC-palvelun avulla. Tämä näkyy parempana asiakaskokemuksena ja säästää aikaa sekä asiakkailta että työntekijöiltä.

POP Bank Group: Better service and significant savings by automated customer identification

POP Bank Group automated customer identification processes with Signom KYC service. This results in a better customer experience and saves time for both customers and employees.

Selkeämpää sisällöntuotantoa ja sujuvampaa sisäistä viestintää

THL:n vanhaan intranettiin oli vuosien varrella kertynyt yli 400 000 sivua. Autoimme uuden intranetin toteutuksessa, jonka avulla THL tehostaa sisällöntuotantoa ja sisäistä viestintäänsä.