Ihmiset / kulttuuri

5 kokemusta töiden aloittamisesta poikkeustilassa

Krista Holappa 29.05.2020

twoday* rekrytoi vuoden 2019 aikana 83 uutta työntekijää. Vuosi 2020 toi kuitenkin koko maapallon saman haasteen äärelle; pandemia muuttaa liiketoimintoja ja tapojamme työskennellä.

Kuluneen vuoden 2020 aikana twodaylla on aloittanut työnsä jo 42 henkilöä, ja kysyimme muutamalta heistä, miten poikkeustila on vaikuttanut uuden työn aloitukseen. 

 

blogi-visma-consulting-5-tarinaa-tyosuhteen-aloitus-poikkeustilassa-elisa-savolainenElisa teki itselleen viihtyisän työpisteen keittiöön toistaiseksi.

UX-tiimin uusin jäsen Elisa kertoi hyvän etätyön mahdollistuneen työnantajan osoittaman tuen avulla; hänellä on esimiehensä kanssa toimivaa viestintää perehdytyksen ja aloitetun asiakasprojektin osalta, ja hän sai työpisteeltään ergonomisen tuolin sekä näytön kotiin. Hän on ollut nyt uudessa roolissaan kaksi kuukautta, ja aika on kuulemma mennyt nopeasti.

Elisa on havainnut etänä uuden työn aloituksessa itsessään selvän eron aiempiin työkokemuksiin;

 

"Normaalisti ensin opin ihmisistä sen olemuksen tai kasvot, mutta nyt jopa opin nimet nopeasti, kun se on vahvemmin osana päiviä kaikissa sähköposteissa ja chatissä”, Elisa kertoo.

 

Elisa on samaa mieltä toukokuun alussa aloittaneiden Hugon, Juuson ja Juhon kanssa toimistoelämästä: olisi kiva nähdä uusia työkavereita kasvokkain. Olisi myös paljon helpompaa tarttua työkaveria hihasta ja kysyä jotakin kuin aina erillisen chatin aloittaminen pikkuasioista. 

 

blogi-visma-consulting-5-tarinaa-tyosuhteen-aloitus-poikkeustilassa-juuso-ylikoskiJuuson kotityöpisteelle mahtuu vielä hyvin sijoitettu kahvikuppi pöydän nurkalle!


Juuso aloitti ohjelmistokehittäjänä toukokuun ensimmäinen päivä, joten hän on ollut töissä nyt vajaan kuukauden. Hän kertoo yliopistokurssien muistuttavan etätyötä, joten tilanne ei ollut kulttuurishokki hänelle.

 

"Töissä on kuitenkin hyvät sisäiset viestintävälineet, ja etätyöskennellessä säästää työmatkan ajat sekä eväsrahat, joten ihan hyvin on sujunut”, Juuso tiivistää.

 

Myös toukokuussa aloittanut Juho kertoo työ- ja vapaa-ajan erottamisen sujuvan, kun vain pitää kiinni omasta kalenterista. Hän on etänäkin pyrkinyt pysymään niin kutsutuissa “toimisto-ajoissa”, ja laittaa koneen hiljaiseksi työpäivän jälkeen sekä käy usein kävelyllä irroittautuakseen työajatuksista.

 

"Työsuhteen alku olisi ehkä napakampi livenä toimistolla työskennellessä saatavan tuen kanssa, mutta perehdytys on kyllä näinkin onnistunut. Helpottaa, kun käytettävät koodikielet ovat jo tuttuja”, Juho miettii.

 

Hugo on Juhon kanssa samaa mieltä toimistolla paikan päällä asiakasprojektiin mukaan hyppäämisestä. Hän olisi myös mielellään ollut toimistotiloissa ensimmäiset viikkonsa. Työ on kuitenkin tuttua web-ohjelmointia ja javascriptiä, joten mielekkyyttä löytyy sitä kautta. Hugo myöntää, että joskus omien projektienkin parissa koodaus vie mennessään, kun pääsee sopivaan flow-tilaan.

Hugo kertoo, että vertaistuki tässäkin tilanteessa on avuksi. Hän ja Juho ovat samassa projektissa ja voivat yhdessä ihmetellä asioita uuden työntekijän näkökulmasta. Onneksi projektin muut kehittäjät ovat myös hyviä tiedonlähteitä!

 

blogi-visma-consulting-5-tarinaa-tyosuhteen-aloitus-poikkeustilassa-mikko-kataraMikko on twodayn uusi markkinointipäällikkö.

 

Mikko aloitti huhtikuussa markkinointipäällikkönä, ja osana hänen rooliinsa kuuluu markkinointitiimin johtaminen. Hän sanoo tiiminvetäjän vastuun tuovan oman lisähaasteensa töiden aloittamiseen täysin etänä. On ensinnäkin hyväksyttävä, että ihmissuhteiden, tiimin dynamiikan ja monen muun asian rakentuminen vie normaalia kauemmin. Lisäksi yhteydenpitoon ja tiedon jakamiseen on tietoisesti panostettava entistä enemmän. 

 

"On tärkeää esittää paljon kysymyksiä, sekä ennen kaikkea kuunnella tiimiä ja muita. Ja välillä pitää muistaa myös kysyä mitä kuuluu, kun puhelut tuppaavat helposti keskittymään enemmän asiasisältöön”, Mikko on huomannut.

 

Mikko toteaa lopuksi, että kun hommia tehdään hyvässä hengessä ja panostetaan yhteistyöhön, niin tilanteesta huolimatta asiat kyllä järjestyvät.

 

blogi-visma-consulting-5-tarinaa-tyosuhteen-aloitus-poikkeustilassa-toimistorakennus-lappeenrantaOsa Lappeenrannan henkilöstöstä on jo tutustunut uusiin toimistotiloihin, mutta tupareita on siirretty kaikkien turvallisuutta ajatellen.

 

Kysy työkavereilta, miten heillä menee

Henkilöstöltä kysyttiin toukokuun alkupuolella verkkokyselyllä, miten he ovat kokeneet etätyön nyt, sekä hyvässä että pahassa. Vastaukset olivat pääosin positiivisia. Osa oli löytänyt etätyön maailmasta itselleen uusia positiivisia puolia esimerkiksi työmatkoista säästetystä ajasta, kun taas osa selvästi toivoisi jo paluuta toimistoille sen tarjoaman sosiaalisen kanssakäymisen vuoksi.

Yli 60% kyselyyn vastanneista ei halua ottaa riskiä toimistolle paluusta heti toukokuun jälkeen. Samalla noin neljännes vastanneista olisi valmis tulemaan varovaisesti toimistolle.

Jää nähtäväksi, miten työkäytännöt niin Suomessa kuin maailmalla muuttuvat pandemian jatkuessa ja sen jälkeen. Kyselyssämme tuli myös ilmi, että yli 80% vastanneesta henkilöstöstämme näkisi sekä toimistolla että kotikonttorilla työskentelyn yhdistämisen olevan vaihtoehto tulevaisuudessa.

 

Vinkkejä uuden työn aloitukseen etänä

Kaikki blogiin haastatellut uudet twodayn työntekijät sanoivat samaa poikkeustilanteessa työnsä aloittaville vinkiksi: “Pidä kysymiskynnys matalana, pidä viestintä käynnissä omalta osaltasi!”

Työnantajille sen sijaan hyväksi vinkiksi nousi mm. nimetyn kollegan rooli uuden työntekijän mentorina. Myös tarpeellisen informaation löytyminen kootusti yhdestä paikasta koettiin hyvänä, jotta uusille ihmisille on mahdollisimman helppoa tarkistaa kaikki päivitetyt ja paikkansapitävät tiedot. Esimerkiksi yhtiön oman intran tulee olla ajan tasalla ja helppokäyttöinen.

Taukojumppasovellus Cuckoo otettiin myös nopeasti käyttöön etätoimistoille siirtymisen jälkeen, ja työpisteeltä sai noutaa omat lisänäytöt ja työtuolin kotiergonomiaa auttamaan.

 

*CVC Capital Partners osti syyskuussa 2022 Visman Custom Solutions -divisioonan, johon myös Visma Consulting kuului. Näin syntyi uusi, pohjoismainen digitaaliseen muutokseen keskittyvä teknologiayritys, joka toimii nyt nimellä twoday.