VR parantaa junaliikenteen suunnittelua optimoinnin avulla
VR Group
twoday on kehittänyt VR:n lähiliikenteen kalustokiertojen suunnitteluun soveltuvan optimointiratkaisun. Optimoinnin hyödyntäminen mahdollistaa laadukkaan ja monimutkaisen kokonaisuuden huomioivan suunnittelun.
Lähijunissa pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa liikkuu kymmeniä tuhansia matkustajia päivittäin. Kaluston käytön suunnittelu vaikuttaa operointikustannuksiin, asiakkaiden matkustusmukavuuteen ja liikenteen häiriöherkkyyteen. Kun kyse on lähes 900 arkipäivittäisen junavuoron ja Helsingin 19 lähtöraiteen muodostamasta palapelistä, on sopivan ratkaisun löytäminen ymmärrettävästi haastavaa.
Optimointia hyödyntäen löydetään vähemmällä vaivalla ratkaisu, joka on sekä sopiva että ottaa paremmin huomioon kokonaisuuden. VR:llä on hyviä kokemuksia optimoinnin soveltamisesta junaliikenteen suunnittelussa ja yhtiö tilasi meiltä lähiliikenteen kalustokiertojen suunnitteluun soveltuvan optimointiratkaisun.
Sujuvaa liikennöintiä hyvällä suunnittelulla
Lähijunien päivä alkaa useimmiten Ilmalan varikolta. Junayksiköitä siirretään varikolta Helsingin asemalle ja sieltä edelleen lähteviin juniin. Päivän aikana yksiköt matkaavat useita satoja kilometrejä. Ruuhka-aikana useimmat junavuorot ajetaan kahdella tai kolmella yksiköllä, kun taas hiljaisempina aikoina riittää yksi yksikkö. Hyvällä suunnittelulla liikenteessä olevien yksiköiden lukumäärä voidaan pitää mahdollisimman pienenä, mikä helpottaa kunnossapitoa ja edesauttaa siten sujuvaa liikennöintiä.
Kalustosuunnittelua rajaa Helsingin ahdas ratapiha, jota käyttää sekä lähi- että kaukoliikenne. Junayksiköiden siirtäminen ratapihan alueella vaatii muun liikenteen huomiointia ja lisää häiriöherkkyyttä, eli siirrot saattavat aiheuttaa myöhästymisiä. Toisaalta yksiköiden oikea-aikaisella ja oikein kohdistuvalla siirtämisellä voidaan pienentää liikenteeseen tarvittavan kaluston määrää sekä mahdollistaa oikea-aikainen huolto (esim. siivoukset).
“Optimointihankkeissa tasapainotellaan usein keskenään vastakkaisten tavoitteiden kanssa. Laadukkaan optimointimallin avulla kyetään osin automatisoimaan monimutkaisen ongelman ratkaisu sekä pääsemään lähemmäs kaikkia tavoitteita”, kommentoi twodayn Joonas Ollila.
Parempaa reagointikykyä muuttuvissa tilanteissa
Räätälöimme ongelmaan sopivan ratkaisun yhdessä VR:n lähiliikenteen suunnittelutiimin kanssa. Ratkaisun avulla suunnittelun tavoitteiden painoarvoa voi muokata ja siten etsiä vaihtoehtoisia suunnitelmia. Ratkaisu nopeuttaa erityisesti normaalista poikkeavien liikennöintipäivien suunnittelua ja parantaa kykyä reagoida muutoksiin tehokkaasti.
“Kalustosuunnittelun jatkuva kehittäminen on tärkeää, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kilpailukykyistä junaliikennettä laadusta tinkimättä. twodayn meille kehittämä ratkaisu on arvokas tukityökalu suunnittelijoille ja tehostaa operatiivista toimintaa merkittävästi”, kertoo VR:n lähiliikenteen suunnittelupäällikkö Heidi Hartikainen.
”Datalla johtaminen ja erilaiset optimointiratkaisut ovat nousseet VR:n lähiliikenteessä yhä merkittävämpään rooliin ja yhteistyössä twodayn kanssa toteutettu ratkaisu edustaa parhaimmillaan sitä suuntaa, mihin lähiliikenteen operointia haluamme kehittää”, kommentoi VR:n lähiliikenteen digitaalisesta kehityksestä vastaava Antti Peura.
Voisimmeko tehostaa yrityksesi toimintaa optimoinnin avulla? Ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai tutustu optimoinnin nykytila-arvioon.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Pilvipohjaista raportointia Power BI:n ja Azure-tietovaraston avulla
Pääsy ajantasaiseen tietoon nopeasti ja helposti tuo huomattavia hyötyjä liiketoimintaan liittyvässä päätöksenteossa. Tämä on tiedostettu myös ammattikäyttöön suunnattuja viestintä- ja kuulonsuojausratkaisuja suunnittelevassa ja valmistavassa Savox Communicationsissa. Ratkaisuna tähän suunnittelimme...
Walkin liiketoiminnan suunnittelu ja ennustaminen kuntoon Anaplanin avulla
Pakkausteollisuuden edelläkävijäyritys Walkin haasteena oli datan ja suunnittelun pirstaloituneisuus hajalleen eri järjestelmiin. Siksi heidän oli vaikeaa kerätä ja hyödyntää dataa tehokkaasti suunnittelu- ja raportointiprosesseissa. Tätä haastetta lähdimme yhdessä ratkaisemaan liiketoiminnan suunni...
WhatsApp Assistant kohotti asiakastyytyväisyyden huippulukemiin
Asiakaspalvelun parantaminen, työntekijöiden ajankäytön optimointi ja työn suunnittelun helpottaminen olivat tavoitteina, kun ILP-Groupilla lähdettiin ottamaan käyttöön WhatsApp Assistantia. Palvelun myötä prosesseja saatiinkin suoraviivaistettua huomattavasti ja resursseja kohdennettua sinne missä ...