Skip to content

VR parantaa junaliikenteen suunnittelua optimoinnin avulla

VR Group

twoday on kehittänyt VR:n lähiliikenteen kalustokiertojen suunnitteluun soveltuvan optimointiratkaisun. Optimoinnin hyödyntäminen mahdollistaa laadukkaan ja monimutkaisen kokonaisuuden huomioivan suunnittelun.

twoday-case-VR-parantaa-junaliikenteen-suunnittelua-optimoinnin-avulla
twoday

Lähijunissa pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomessa liikkuu kymmeniä tuhansia matkustajia päivittäin. Kaluston käytön suunnittelu vaikuttaa operointikustannuksiin, asiakkaiden matkustusmukavuuteen ja liikenteen häiriöherkkyyteen. Kun kyse on lähes 900 arkipäivittäisen junavuoron ja Helsingin 19 lähtöraiteen muodostamasta palapelistä, on sopivan ratkaisun löytäminen ymmärrettävästi haastavaa.

Optimointia hyödyntäen löydetään vähemmällä vaivalla ratkaisu, joka on sekä sopiva että ottaa paremmin huomioon kokonaisuuden. VR:llä on hyviä kokemuksia optimoinnin soveltamisesta junaliikenteen suunnittelussa ja yhtiö tilasi meiltä lähiliikenteen kalustokiertojen suunnitteluun soveltuvan optimointiratkaisun.

Sujuvaa liikennöintiä hyvällä suunnittelulla

Lähijunien päivä alkaa useimmiten Ilmalan varikolta. Junayksiköitä siirretään varikolta Helsingin asemalle ja sieltä edelleen lähteviin juniin. Päivän aikana yksiköt matkaavat useita satoja kilometrejä. Ruuhka-aikana useimmat junavuorot ajetaan kahdella tai kolmella yksiköllä, kun taas hiljaisempina aikoina riittää yksi yksikkö. Hyvällä suunnittelulla liikenteessä olevien yksiköiden lukumäärä voidaan pitää mahdollisimman pienenä, mikä helpottaa kunnossapitoa ja edesauttaa siten sujuvaa liikennöintiä.

Kalustosuunnittelua rajaa Helsingin ahdas ratapiha, jota käyttää sekä lähi- että kaukoliikenne. Junayksiköiden siirtäminen ratapihan alueella vaatii muun liikenteen huomiointia ja lisää häiriöherkkyyttä, eli siirrot saattavat aiheuttaa myöhästymisiä. Toisaalta yksiköiden oikea-aikaisella ja oikein kohdistuvalla siirtämisellä voidaan pienentää liikenteeseen tarvittavan kaluston määrää sekä mahdollistaa oikea-aikainen huolto (esim. siivoukset).

“Optimointihankkeissa tasapainotellaan usein keskenään vastakkaisten tavoitteiden kanssa. Laadukkaan optimointimallin avulla kyetään osin automatisoimaan monimutkaisen ongelman ratkaisu sekä pääsemään lähemmäs kaikkia tavoitteita”, kommentoi twodayn Joonas Ollila.

Parempaa reagointikykyä muuttuvissa tilanteissa

Räätälöimme ongelmaan sopivan ratkaisun yhdessä VR:n lähiliikenteen suunnittelutiimin kanssa. Ratkaisun avulla suunnittelun tavoitteiden painoarvoa voi muokata ja siten etsiä vaihtoehtoisia suunnitelmia. Ratkaisu nopeuttaa erityisesti normaalista poikkeavien liikennöintipäivien suunnittelua ja parantaa kykyä reagoida muutoksiin tehokkaasti.

“Kalustosuunnittelun jatkuva kehittäminen on tärkeää, jotta voimme tarjota asiakkaillemme kilpailukykyistä junaliikennettä laadusta tinkimättä. twodayn meille kehittämä ratkaisu on arvokas tukityökalu suunnittelijoille ja tehostaa operatiivista toimintaa merkittävästi”, kertoo VR:n lähiliikenteen suunnittelupäällikkö Heidi Hartikainen.

 

”Datalla johtaminen ja erilaiset optimointiratkaisut ovat nousseet VR:n lähiliikenteessä yhä merkittävämpään rooliin ja yhteistyössä twodayn kanssa toteutettu ratkaisu edustaa parhaimmillaan sitä suuntaa, mihin lähiliikenteen operointia haluamme kehittää”, kommentoi VR:n lähiliikenteen digitaalisesta kehityksestä vastaava Antti Peura.

 

Voisimmeko tehostaa yrityksesi toimintaa optimoinnin avulla? Ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella tai tutustu optimoinnin nykytila-arvioon. 

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Raute uudisti globaalin toimitusprosessinsa Power Platformin avulla

Raute uudisti globaalin toimitusprosessinsa luomalla yhteistyössä kanssamme Delivery App -sovelluksen. Tämä intuitiivinen digitaalinen ratkaisu on maailmanlaajuisesti saatavilla Power Apps -sovelluksen kautta. Se tehostaa toimintaa, parantaa tarkkuutta ja varmistaa kustannustehokkaan toteutuksen.

Visit Finlandin digitaaliset palvelut tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä

Visit Finlandin digitaaliset palvelut DataHub ja Sustainable Travel Finland, tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä tarjoamalla suomalaisille yrityksille tehokkaita työkaluja. Näiden palveluiden avulla Suomi vahvistaa asemaansa maailman kestävimpänä matkailukohteena ja parant...

Luke tehostaa sisäistä viestintää uuden intranetin avulla

Luonnonvarakeskuksen, eli Luken, intranet-projektissa suunniteltiin ja toteutettiin uusi intranet, joka tarjoaa käyttäjäystävällisen ja modernin alustan tiedon jakamiseen ja vuorovaikutukseen.