Väylävirasto kehittää rataverkkonsa hallintaa
Väylävirasto
Väylävirasto vastaa Suomen tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. twoday on mukana kehittämässä Väyläviraston seuraavan sukupolven rautatieliiketoiminnan tietojärjestelmiä. Yhteistyö on osa Väyläviraston laajaa digitalisaation kokonaishanketta.
Kehityshankkeen päätavoite on sekä muuttaa ratainfran kunnossapitokirjaukset digitaalisiksi, että kohdentaa verovarat raideliiketoiminnan kokonaisvaltaiseen kehitykseen tulevaisuudessa tehokkaammin.
Väylävirasto tähtää dataan perustuvaan päätöksentekoon
Kehityshanke myös parantaa rataverkon omaisuudenhallintaa ja siihen liittyvän tiedon ylläpitoa. Uudet järjestelmät mahdollistavat tehokkaan resurssien kohdistamisen, ja liiketoiminnan päätökset voidaan tehdä oikeaan ja ajantasaiseen tietoon nojautuen.
Toimialan rinnalla myös junaoperaattori ja loppukäyttäjä sekä yhteiskunta hyötyvät digitaaliseen toimintamalliin siirtymisestä”, Väyläviraston kehittämispäällikkö Ari-Pekka Manninen taustoittaa.
Projekti on edennyt konkreettiselle tasolle ja näkyviä tuloksia on saavutettu. Kun luodaan täysin uutta järjestelmää ilman selkeää esikuvaa, on tärkeää hahmottaa oikeat käyttäjätarpeet ja muuttaa ne konkretiaksi nopeasti.
Ohjelmistokehittäjät ratamaailmassa
Väyläviraston kehittämispäällikkö Ari-Pekka Manninen sanoo hankkeen onnistumisen kannalta olleen erityisen tärkeää, että kehittäjät ymmärsivät ratainfran toimintaa kokonaisuutena.
Vuosia kestänyt kumppanuutemme on osoittanut twodayn tekijäporukalta tulevan hyviä ideoita ja yhteistyö on ollut mutkatonta”, Manninen kertoo.
twoday on vastannut hankkeessa rataverkon omaisuustiedon hallinta- sekä ylläpitosovelluksen kehityksestä.
"Nyt kehitetyn järjestelmän päälle tullaan rakentamaan omaisuudenhallintaa ja omaisuudenhallinnan analytiikkaa. Onnistuneesti nyt tehty pohja on välttämätön jatkokehitykselle”, summaa Väyläviraston kehittämispäällikkö Ari-Pekka Manninen.
Monitoimittajaympäristö voi olla haastava, mutta se voi kannustaa tiimejä erinomaisuuteen. Onnistunut lopputulos rakennetaan kaikkien tiimien saumattomalla yhteistyöllä ja tavoitteisiin sitoutumisella. Erilaisista yrityskulttuureista tulleet tiimit ovat löytäneet hyvät yhteiset toimintavat ja projektissa on jaettu yhteistä tietopääomaa asiakkaan parhaaksi.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Tarkempi liikevaihtoennuste analytiikan avulla
Euroopan suurimpana SaaS-ratkaisujen toimittajana Visman liikevaihdosta suuri osa tulee transaktiopohjaisesta (maksu käytön mukaan) laskutuksesta. Näihin palveluihin kuuluvat mm. useille tutut M2, Maventa Autoinvoice ja Autopay, ja tällaisiin transaktioihin esimerkiksi erilaiset tulostuspalvelut.
Tilastokeskuksen intra uudistui ketterällä yhteistyöllä
Tilastokeskus otti käyttöönsä modernin ja mobiiliystävällisen SharePoint Online intranetin ja dokumentinhallintaratkaisun joka toteutettiin Teamsia hyödyntämällä. Tavoitteena oli mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja moderni intranet, joka tukee viraston viestinnällisiä tavoitteita.
Espoo etenee digitalisaation aallonharjalla
Espoon kaupunki uudisti intranetinsä modernien SharePoint-sivustojen päälle Office 365 -pilviympäristöön. Vuonna 2018 alkanut kumppanuus kanssamme tarjosi kaupungille modernin intran, mutta antaa myös jatkossa eväitä sisäisen toiminnan laajempaan uudistamiseen.