Taksi Helsinki säästää optimointiratkaisun avulla ympäristöä ja julkisia varoja
Taksi Helsinki
Kela tukee vuosittain miljoonia taksilla tehtyjä matkoja terveydenhuoltoon yli 150M€:lla. Korvausten tarkoitus on turvata kaikille pääsy terveyspalveluihin. Kelan tukemia taksimatkoja pyritään yhdistelemään, jolloin samassa taksissa matkustaa useampi asiakas. Yhdistelyn myötä Kelan kustannukset palvelun tuottamiseksi laskevat ja ympäristövaikutukset pienenevät. Kehitimme Taksi Helsingille ratkaisun, joka yhdistää kyytejä mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Optimointialgoritmi avuksi kyytien yhdistelyyn
Hyvien kyytiyhdistelmien löytäminen ei ole helppoa. Kaikkien matkustajien tulee ehtiä ajoissa perille, matkat eivät saa pidentyä kohtuuttomasti, yhteenlasketun ajomatkan tulee lyhentyä riittävästi ja kaikkien tulee mahtua ajoneuvoon. Useamman asiakkaan autoon nouseminen ja sieltä poistuminen vaatii myös hetken lisäaikaa matkan varrelle. Kaikkien yksityiskohtien tulee olla huomioituna yhdistelyehdotuksissa, jotta asiakaskokemus säilyy hyvänä ja yhdistelyn tavoitteisiin päästään.
Kuva 1: Esimerkki kahdesta tilauksesta, joissa yhteenlaskettu ajomatka lyhenee 29% kun asiakkaat käyttävät samaa ajoneuvoa.
Taksi Helsinki toimii kahdeksassa maakunnassa Kela-kyytien palveluntarjoajana. Me twodaylla sovelsimme aiemmin kehittämäämme optimointialgoritmia kyytien yhdistelyyn yhdessä Taksi Helsingin ja välitysjärjestelmän toimittajan MTI:n kanssa.
Optimointi soveltuu tilanteisiin, joissa tehdään useita samankaltaisia päätöksiä samanaikaisesti ja vaikutukset ovat mitattavissa. Kyytien yhdistelyssä tilanne on mittarien valossa selkeä – mitä vähemmillä ajokilometreillä asiakkaat pääsevät perille sen parempi.
Valtaosa tilauksista on mahdollista yhdistää toiseen tilaukseen, jos reunaehdot täyttyvät. Jokaisen kyydin kohdalla on päätettävä, yhdistelläänkö vai ei, ja jos yhdistellään niin mihin. twodayn algoritmi kykenee käymään läpi lukuisia yhdistelyvaihtoehtoja lyhyessä ajassa ja palauttaa käyttäjälle parhaat ehdotukset.
Odotukset ylittänyt ratkaisu auttaa varmistamaan kyytien saatavuuden
Taksi Helsingin palvelupäällikkö Teemu Niemelän mukaan kyytien yhdistelyyn kehitetty ratkaisu on toiminut todella hyvin.
“twodayn ratkaisu on ylittänyt odotukset. Saamme Kela-kyydeistä viidenneksen yhdisteltyä ja olemme tässä Suomen tehokkain toimija. Pelkästään Uudellamaalla säästetään vuositasolla yli 250 000 ajokilometriä tehokkaan ja automaattisen kyytienyhdistelyn avulla. Rahallinen säästö on noin kaksinkertainen kilometrisäästöön verrattuna”, Niemelä kommentoi.
Käyttäjilleen tuetut taksimatkat ovat olennainen osa arkea ja niiden saatavuus välttämätöntä. Yhdistelyn myötä pyritään varmistamaan, että jokainen kyytiä tarvitseva sen myös saa. “Kun samalla autolla palvellaan useampaa asiakasta, parannetaan samalla autojen saatavuutta ja säästetään ympäristöä”, toteaa Niemelä.
“Halusimme saada käyttöömme mahdollisimman tehokkaan ratkaisun yhdistelyihin ja päädyimme siksi twodayhin. Olemme olleet yhteistyöhön hyvin tyytyväisiä.”
Moni yritys tavoittelee kustannussäästöjä, sujuvampaa asiakaskokemusta, nopeampia toimituksia ja parempaa saatavuutta. Nämä ovat usein vaikeita asioita, joihin ei ole helppoja ratkaisuja. Matemaattisen optimoinnin avulla voimme kuitenkin ratkaista monimutkaisia ongelmia ihmistä tehokkaammin — ja saavuttaa vähemmillä resursseilla enemmän.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
POP Pankki -ryhmä: Parempaa palvelua ja merkittäviä säästöjä asiakkaan tuntemisen automatisoinnilla
POP Pankki -ryhmä automatisoi asiakkaan tuntemiseen liittyvät prosessit Signomin KYC-palvelun avulla. Tämä näkyy parempana asiakaskokemuksena ja säästää aikaa sekä asiakkailta että työntekijöiltä.
Selkeämpää sisällöntuotantoa ja sujuvampaa sisäistä viestintää
THL:n vanhaan intranettiin oli vuosien varrella kertynyt yli 400 000 sivua. Autoimme uuden intranetin toteutuksessa, jonka avulla THL tehostaa sisällöntuotantoa ja sisäistä viestintäänsä.
Ulkoistettuun asiakaspalveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla
Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.