Taksi Helsinki säästää optimointiratkaisun avulla ympäristöä ja julkisia varoja
Taksi Helsinki
Kela tukee vuosittain miljoonia taksilla tehtyjä matkoja terveydenhuoltoon yli 150M€:lla. Korvausten tarkoitus on turvata kaikille pääsy terveyspalveluihin. Kelan tukemia taksimatkoja pyritään yhdistelemään, jolloin samassa taksissa matkustaa useampi asiakas. Yhdistelyn myötä Kelan kustannukset palvelun tuottamiseksi laskevat ja ympäristövaikutukset pienenevät. Kehitimme Taksi Helsingille ratkaisun, joka yhdistää kyytejä mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Optimointialgoritmi avuksi kyytien yhdistelyyn
Hyvien kyytiyhdistelmien löytäminen ei ole helppoa. Kaikkien matkustajien tulee ehtiä ajoissa perille, matkat eivät saa pidentyä kohtuuttomasti, yhteenlasketun ajomatkan tulee lyhentyä riittävästi ja kaikkien tulee mahtua ajoneuvoon. Useamman asiakkaan autoon nouseminen ja sieltä poistuminen vaatii myös hetken lisäaikaa matkan varrelle. Kaikkien yksityiskohtien tulee olla huomioituna yhdistelyehdotuksissa, jotta asiakaskokemus säilyy hyvänä ja yhdistelyn tavoitteisiin päästään.
Kuva 1: Esimerkki kahdesta tilauksesta, joissa yhteenlaskettu ajomatka lyhenee 29% kun asiakkaat käyttävät samaa ajoneuvoa.
Taksi Helsinki toimii kahdeksassa maakunnassa Kela-kyytien palveluntarjoajana. Me twodaylla sovelsimme aiemmin kehittämäämme optimointialgoritmia kyytien yhdistelyyn yhdessä Taksi Helsingin ja välitysjärjestelmän toimittajan MTI:n kanssa.
Optimointi soveltuu tilanteisiin, joissa tehdään useita samankaltaisia päätöksiä samanaikaisesti ja vaikutukset ovat mitattavissa. Kyytien yhdistelyssä tilanne on mittarien valossa selkeä – mitä vähemmillä ajokilometreillä asiakkaat pääsevät perille sen parempi.
Valtaosa tilauksista on mahdollista yhdistää toiseen tilaukseen, jos reunaehdot täyttyvät. Jokaisen kyydin kohdalla on päätettävä, yhdistelläänkö vai ei, ja jos yhdistellään niin mihin. twodayn algoritmi kykenee käymään läpi lukuisia yhdistelyvaihtoehtoja lyhyessä ajassa ja palauttaa käyttäjälle parhaat ehdotukset.
Odotukset ylittänyt ratkaisu auttaa varmistamaan kyytien saatavuuden
Taksi Helsingin palvelupäällikkö Teemu Niemelän mukaan kyytien yhdistelyyn kehitetty ratkaisu on toiminut todella hyvin.
“twodayn ratkaisu on ylittänyt odotukset. Saamme Kela-kyydeistä viidenneksen yhdisteltyä ja olemme tässä Suomen tehokkain toimija. Pelkästään Uudellamaalla säästetään vuositasolla yli 250 000 ajokilometriä tehokkaan ja automaattisen kyytienyhdistelyn avulla. Rahallinen säästö on noin kaksinkertainen kilometrisäästöön verrattuna”, Niemelä kommentoi.
Käyttäjilleen tuetut taksimatkat ovat olennainen osa arkea ja niiden saatavuus välttämätöntä. Yhdistelyn myötä pyritään varmistamaan, että jokainen kyytiä tarvitseva sen myös saa. “Kun samalla autolla palvellaan useampaa asiakasta, parannetaan samalla autojen saatavuutta ja säästetään ympäristöä”, toteaa Niemelä.
“Halusimme saada käyttöömme mahdollisimman tehokkaan ratkaisun yhdistelyihin ja päädyimme siksi twodayhin. Olemme olleet yhteistyöhön hyvin tyytyväisiä.”
Moni yritys tavoittelee kustannussäästöjä, sujuvampaa asiakaskokemusta, nopeampia toimituksia ja parempaa saatavuutta. Nämä ovat usein vaikeita asioita, joihin ei ole helppoja ratkaisuja. Matemaattisen optimoinnin avulla voimme kuitenkin ratkaista monimutkaisia ongelmia ihmistä tehokkaammin — ja saavuttaa vähemmillä resursseilla enemmän.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Seure kehittää älykästä, monikanavaista asiakaspalvelua twodayn kanssa
Seure valitsi alkuvuonna 2024 twodayn Microsoft Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisten liiketoimintasovellusratkaisujen kehittämisen ja ylläpidon kumppaniksi. Yhteistyön aikana on jo kehitetty ja otettu käyttöön uusia ominaisuuksia Seuren monikanavaisten palveluprosessien tukena.
Tarkkaa ennustamista ja nopeaa reagointia liiketoiminnan muutoksiin - RELEX käyttää Pigmentiä liiketoiminnan suunnitteluun
RELEX on vuosien ajan luottanut Exceliin taloudellisen suunnittelun työkaluna, mutta yrityksen kasvun myötä se alkoi kohdata yhä suurempia haasteita hajanaisen datan ja manuaalisten prosessien kanssa. Siirtyminen Pigment-ratkaisuun toi mukanaan merkittäviä hyötyjä, kuten läpinäkyvyyden lisääntymisen...
Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en koko organisaationsa käyttöön: Tuottavampi tekoäly alkaa henkilöstön kouluttamisesta
Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda otti avullamme Copilot for Microsoft 365:en käyttöönsä. Onnistuneen käyttöönoton avaimena oli henkilöstön aktiivinen koulutus Copilotin käyttöön jo ensimmäisistä vaiheista alkaen. Hanke osoitti, ettei tuottava ja tehokas tekoälyn käyttö riipu vain valituista teknologio...