Skanska Kodit modernisoi liiketoiminnan ohjauksen Microsoft-pilven avulla
Skanska Kodit
Skanska Kodit uudisti kanssamme rakennuttamisen ja asumisen liiketoimintaansa ohjaavan järjestelmän Microsoft-pilveen perustuvalla, Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisella ratkaisulla.
"twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta."
- Pekka Mutikainen, Skanska Suomi
Skanskasta
Skanska on yksi maailman suurimmista rakennusyhtiöistä ja sen palveluksessa on noin 28 000 henkilöä. Skanska Suomi on osa Skanska-konsernia, ja toiminta kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska Kodit kehittää ja rakentaa toimivia koteja ja viihtyisiä asuinalueita suur-Helsingin alueella sekä muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa.
CRM-järjestelmän uudistus
Skanska aloitti vuonna 2021 omassa palvelinympäristössä ajettavan Skanska Kotien CRM-järjestelmän uudistamisen. Koko Skanska Kotien henkilöstön käytössä ollut järjestelmä tarjosi liiketoiminnalle tukea kaikissa rakennuttamisen sekä asumisen vaiheissa ja lisäksi järjestelmän kautta hallinnoitiin mm. rakennettavia ja myytäviä maa-alueita ja kohteita. Muita järjestelmän keskeisiä toimintoja olivat mm. kohteiden julkaisu ulkopuolisiin järjestelmiin ja myyntikanaviin sekä markkinoinnin hallinta. Järjestelmä toimi käytännössä Skanska Kotien liiketoiminnan kriittisenä ohjausjärjestelmänä.
Modernisointiprojektin vaiheet: tavoitteista toteutukseen
Kehitysprojektin keskeisiksi tavoitteiksi tuli elinkaaren päässä olevan järjestelmäkokonaisuuden modernisointi ja samanaikaisesti Skanska Kotien liiketoiminnan keskeisten prosessien kehittäminen hyödyntämällä nykyaikaisen Microsoft-pilven uusia mahdollisuuksia. Uuden ratkaisun toteutusarkkitehtuuriksi valikoitui Dynamics 365 Customer Engagement ja Power Platform. Skanska valitsi twodayn ratkaisutoimittajaksi.
Modernisointiprojekti käynnistyi syksyllä 2021 konseptointivaiheella, minkä jälkeen käynnistettiin varsinainen toteutustyö, jossa järjestelmää kehitettiin iteratiivisesti sprintti kerrallaan vaatimuksia jatkuvasti tarkentaen.
Projektin aikana otettiin lisäksi käyttöön Skanska Suomen uusi Microsoft Azure -pohjainen integraatioalusta, johon tukeutuen kehitystiimimme toteutti tarvittavat integraatiot tiiviissä yhteistyössä integroitavista järjestelmistä vastaavien toimittajien kanssa.
Pilvipohjaisen järjestelmän onnistunut käyttöönotto
Projektin lopputuloksena syntynyt uusi pilvipohjainen CRM-järjestelmä otettiin vaiheistetusti käyttöön vuoden 2022 lopulla ja alkuvuonna 2023. Käyttöönottoon sisältyivät vaativat migraatioajot, joiden myötä vanhoissa järjestelmissä ylläpidetyt liiketoimintatiedot tuotiin ja muunnettiin uuden pilvijärjestelmän tietomallien mukaisiksi.
”Olemme usean vuoden ajan määrätietoisesti modernisoineet Skanskan sovellus- ja infrastruktuuriympäristöä Microsoft-pilven avulla. Liiketoimintakriittisimpien ja integroiduimpien ratkaisujen, kuten Skanska Kotien CRM-järjestelmän siirto pilveen edellyttää erityisen kovaa asiantuntemusta. twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta”, kertoo Skanska Suomen tietohallintojohtaja Pekka Mutikainen.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Tuukka Tusa
Microsoft enterprise systems (Dynamics 365, Microsoft 365)
+358 50 525 6840
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Pilvipohjaista raportointia Power BI:n ja Azure-tietovaraston avulla
Pääsy ajantasaiseen tietoon nopeasti ja helposti tuo huomattavia hyötyjä liiketoimintaan liittyvässä päätöksenteossa. Tämä on tiedostettu myös ammattikäyttöön suunnattuja viestintä- ja kuulonsuojausratkaisuja suunnittelevassa ja valmistavassa Savox Communicationsissa. Ratkaisuna tähän suunnittelimme...
Walkin liiketoiminnan suunnittelu ja ennustaminen kuntoon Anaplanin avulla
Pakkausteollisuuden edelläkävijäyritys Walkin haasteena oli datan ja suunnittelun pirstaloituneisuus hajalleen eri järjestelmiin. Siksi heidän oli vaikeaa kerätä ja hyödyntää dataa tehokkaasti suunnittelu- ja raportointiprosesseissa. Tätä haastetta lähdimme yhdessä ratkaisemaan liiketoiminnan suunni...
WhatsApp Assistant kohotti asiakastyytyväisyyden huippulukemiin
Asiakaspalvelun parantaminen, työntekijöiden ajankäytön optimointi ja työn suunnittelun helpottaminen olivat tavoitteina, kun ILP-Groupilla lähdettiin ottamaan käyttöön WhatsApp Assistantia. Palvelun myötä prosesseja saatiinkin suoraviivaistettua huomattavasti ja resursseja kohdennettua sinne missä ...