Skip to content

Skanska Kodit modernisoi liiketoiminnan ohjauksen Microsoft-pilven avulla

Skanska Kodit

Skanska Kodit uudisti kanssamme rakennuttamisen ja asumisen liiketoimintaansa ohjaavan järjestelmän Microsoft-pilveen perustuvalla, Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisella ratkaisulla. 

case-asiakastarina-skanska-kodit
twoday

"twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta."

- Pekka Mutikainen, Skanska Suomi

twoday

Skanskasta

Skanska on yksi maailman suurimmista rakennusyhtiöistä ja sen palveluksessa on noin 28 000 henkilöä. Skanska Suomi on osa Skanska-konsernia, ja toiminta kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska Kodit kehittää ja rakentaa toimivia koteja ja viihtyisiä asuinalueita suur-Helsingin alueella sekä muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. 

CRM-järjestelmän uudistus 

Skanska aloitti vuonna 2021 omassa palvelinympäristössä ajettavan Skanska Kotien CRM-järjestelmän uudistamisen. Koko Skanska Kotien henkilöstön käytössä ollut järjestelmä tarjosi liiketoiminnalle tukea kaikissa rakennuttamisen sekä asumisen vaiheissa ja lisäksi järjestelmän kautta hallinnoitiin mm. rakennettavia ja myytäviä maa-alueita ja kohteita. Muita järjestelmän keskeisiä toimintoja olivat mm. kohteiden julkaisu ulkopuolisiin järjestelmiin ja myyntikanaviin sekä markkinoinnin hallinta. Järjestelmä toimi käytännössä Skanska Kotien liiketoiminnan kriittisenä ohjausjärjestelmänä. 

Modernisointiprojektin vaiheet: tavoitteista toteutukseen

Kehitysprojektin keskeisiksi tavoitteiksi tuli elinkaaren päässä olevan järjestelmäkokonaisuuden modernisointi ja samanaikaisesti Skanska Kotien liiketoiminnan keskeisten prosessien kehittäminen hyödyntämällä nykyaikaisen Microsoft-pilven uusia mahdollisuuksia. Uuden ratkaisun toteutusarkkitehtuuriksi valikoitui Dynamics 365 Customer Engagement ja Power Platform. Skanska valitsi twodayn ratkaisutoimittajaksi. 

Modernisointiprojekti käynnistyi syksyllä 2021 konseptointivaiheella, minkä jälkeen käynnistettiin varsinainen toteutustyö, jossa järjestelmää kehitettiin iteratiivisesti sprintti kerrallaan vaatimuksia jatkuvasti tarkentaen. 

Projektin aikana otettiin lisäksi käyttöön Skanska Suomen uusi Microsoft Azure -pohjainen integraatioalusta, johon tukeutuen kehitystiimimme toteutti tarvittavat integraatiot tiiviissä yhteistyössä integroitavista järjestelmistä vastaavien toimittajien kanssa. 

Pilvipohjaisen järjestelmän onnistunut käyttöönotto

Projektin lopputuloksena syntynyt uusi pilvipohjainen CRM-järjestelmä otettiin vaiheistetusti käyttöön vuoden 2022 lopulla ja alkuvuonna 2023. Käyttöönottoon sisältyivät vaativat migraatioajot, joiden myötä vanhoissa järjestelmissä ylläpidetyt liiketoimintatiedot tuotiin ja muunnettiin uuden pilvijärjestelmän tietomallien mukaisiksi.   

”Olemme usean vuoden ajan määrätietoisesti modernisoineet Skanskan sovellus- ja infrastruktuuriympäristöä Microsoft-pilven avulla. Liiketoimintakriittisimpien ja integroiduimpien ratkaisujen, kuten Skanska Kotien CRM-järjestelmän siirto pilveen edellyttää erityisen kovaa asiantuntemusta. twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta”, kertoo Skanska Suomen tietohallintojohtaja Pekka Mutikainen. 

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Tuukka Tusa

Microsoft enterprise systems (Dynamics 365, Microsoft 365)

tuukka.tusa@twoday.com

+358 50 525 6840

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Tarkempi liikevaihtoennuste analytiikan avulla

Euroopan suurimpana SaaS-ratkaisujen toimittajana Visman liikevaihdosta suuri osa tulee transaktiopohjaisesta (maksu käytön mukaan) laskutuksesta. Näihin palveluihin kuuluvat mm. useille tutut M2, Maventa Autoinvoice ja Autopay, ja tällaisiin transaktioihin esimerkiksi erilaiset tulostuspalvelut.

Tilastokeskuksen intra uudistui ketterällä yhteistyöllä

Tilastokeskus otti käyttöönsä modernin ja mobiiliystävällisen SharePoint Online intranetin ja dokumentinhallintaratkaisun joka toteutettiin Teamsia hyödyntämällä. Tavoitteena oli mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja moderni intranet, joka tukee viraston viestinnällisiä tavoitteita.

Espoo etenee digitalisaation aallon­harjalla

Espoon kaupunki uudisti intranetinsä modernien SharePoint-sivustojen päälle Office 365 -pilviympäristöön. Vuonna 2018 alkanut kumppanuus kanssamme tarjosi kaupungille modernin intran, mutta antaa myös jatkossa eväitä sisäisen toiminnan laajempaan uudistamiseen.