Skanska Kodit modernisoi liiketoiminnan ohjauksen Microsoft-pilven avulla
Skanska Kodit
Skanska Kodit uudisti kanssamme rakennuttamisen ja asumisen liiketoimintaansa ohjaavan järjestelmän Microsoft-pilveen perustuvalla, Dynamics 365 - ja Power Platform -pohjaisella ratkaisulla.
"twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta."
- Pekka Mutikainen, Skanska Suomi
Skanskasta
Skanska on yksi maailman suurimmista rakennusyhtiöistä ja sen palveluksessa on noin 28 000 henkilöä. Skanska Suomi on osa Skanska-konsernia, ja toiminta kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska Kodit kehittää ja rakentaa toimivia koteja ja viihtyisiä asuinalueita suur-Helsingin alueella sekä muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa.
CRM-järjestelmän uudistus
Skanska aloitti vuonna 2021 omassa palvelinympäristössä ajettavan Skanska Kotien CRM-järjestelmän uudistamisen. Koko Skanska Kotien henkilöstön käytössä ollut järjestelmä tarjosi liiketoiminnalle tukea kaikissa rakennuttamisen sekä asumisen vaiheissa ja lisäksi järjestelmän kautta hallinnoitiin mm. rakennettavia ja myytäviä maa-alueita ja kohteita. Muita järjestelmän keskeisiä toimintoja olivat mm. kohteiden julkaisu ulkopuolisiin järjestelmiin ja myyntikanaviin sekä markkinoinnin hallinta. Järjestelmä toimi käytännössä Skanska Kotien liiketoiminnan kriittisenä ohjausjärjestelmänä.
Modernisointiprojektin vaiheet: tavoitteista toteutukseen
Kehitysprojektin keskeisiksi tavoitteiksi tuli elinkaaren päässä olevan järjestelmäkokonaisuuden modernisointi ja samanaikaisesti Skanska Kotien liiketoiminnan keskeisten prosessien kehittäminen hyödyntämällä nykyaikaisen Microsoft-pilven uusia mahdollisuuksia. Uuden ratkaisun toteutusarkkitehtuuriksi valikoitui Dynamics 365 Customer Engagement ja Power Platform. Skanska valitsi twodayn ratkaisutoimittajaksi.
Modernisointiprojekti käynnistyi syksyllä 2021 konseptointivaiheella, minkä jälkeen käynnistettiin varsinainen toteutustyö, jossa järjestelmää kehitettiin iteratiivisesti sprintti kerrallaan vaatimuksia jatkuvasti tarkentaen.
Projektin aikana otettiin lisäksi käyttöön Skanska Suomen uusi Microsoft Azure -pohjainen integraatioalusta, johon tukeutuen kehitystiimimme toteutti tarvittavat integraatiot tiiviissä yhteistyössä integroitavista järjestelmistä vastaavien toimittajien kanssa.
Pilvipohjaisen järjestelmän onnistunut käyttöönotto
Projektin lopputuloksena syntynyt uusi pilvipohjainen CRM-järjestelmä otettiin vaiheistetusti käyttöön vuoden 2022 lopulla ja alkuvuonna 2023. Käyttöönottoon sisältyivät vaativat migraatioajot, joiden myötä vanhoissa järjestelmissä ylläpidetyt liiketoimintatiedot tuotiin ja muunnettiin uuden pilvijärjestelmän tietomallien mukaisiksi.
”Olemme usean vuoden ajan määrätietoisesti modernisoineet Skanskan sovellus- ja infrastruktuuriympäristöä Microsoft-pilven avulla. Liiketoimintakriittisimpien ja integroiduimpien ratkaisujen, kuten Skanska Kotien CRM-järjestelmän siirto pilveen edellyttää erityisen kovaa asiantuntemusta. twodayn osaava tiimi ja Microsoftin markkinoiden johtava low-code-teknologia mahdollistivat sujuvan modernisoinnin, ja samalla pystyimme myös tuomaan lukuisia prosessiparannuksia loppukäyttäjien arkeen sekä parantamaan yleistä käyttäjäkokemusta”, kertoo Skanska Suomen tietohallintojohtaja Pekka Mutikainen.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Tuukka Tusa
Microsoft enterprise systems (Dynamics 365, Microsoft 365)
+358 50 525 6840
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Muotoiluajattelulla onnistunut kehityshanke
Ruokavirastossa huolehditaan korkean tason ylläpitämisestä monipuolisella maatilojen, tuotantoeläinten ja ruokatuotteiden valvonnalla. Ruokavirasto halusi digitalisoida koko valvontaprosessin. Tätä varten rakennettiin Eläinvalvontasovellus, jota eläinvalvojat käyttävät tablet-laitteilla tehdessään v...
Keva modernia eläkkeiden maksamista rakentamassa
Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja. Sillä on yhteensä noin 1,3 miljoonaa henkilöasiakasta, joista noin 605 000 on eläkkeensaajia (vuoden 2021 tilasto). Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon, Kelan henkilöstön, Suomen Pankin ja uusien hyvinvointialueiden eläkeasioista.
Toyota Rahoituksen digitaalinen palvelu kuntoon Signomin avulla
Toyota Finance Finland Oy (Toyota Rahoitus) tarjoaa rahoitusta Toyotan ostajille ja hyödyntää Signomia sopimusten sähköisessä allekirjoittamisessa ja asiakkaan tunnistamisessa.