Säästöjä ja päästövähennyksiä reittioptimoinnin avulla
Remeo
Jätteiden keruun tehokkuudessa reittien suunnittelulla on suuri merkitys. Suunnittelun tehostamisella voidaan saavuttaa huomattavia kustannus- ja ympäristöhyötyjä. Remeolla on käynnissä laaja projekti liiketoiminnan tehostamiseksi, jonka osana he aloittivat yhteistyön kanssamme reititysten optimoimiseksi.
Projektissa optimoitiin twodayn kehittämällä algoritmilla jäteastioiden tyhjennysreitit suuren suomalaisen kaupungin alueella. Tämä toteutettiin työkalulla, joka lukee Remeon tietojärjestelmästä saatavan aineiston ja muokkaa sen optimoinnille sopivaan muotoon sekä syöttää tulokset oikeassa muodossa takaisin Remeon järjestelmään.
Optimointialgoritmeilla muodostettiin joka viikonpäivälle ajoreitti työvuorokohtaiset rajoitteet huomioiden. Lisäksi kehitettiin uusi algoritmi, joka tasapainottaa tyhjennysten lukumääriä eri viikkojen välillä. Annetulla aineistolla laskettiin useita vaihtoehtoisia skenaariota, esimerkiksi käytettävissä olevien ajopäivien määrää vaihdellen.
Remeon toiminnan tehokkuuden keskeisiä mittareita ovat reittien yhteispituus, ajoaika ja tasapainotus. Reittien tasapainottamisella tarkoitetaan tyhjennysten ajoittamista viikon mittaan siten, että ajovuorot eri päivinä ovat mahdollisimman samanmittaisia. Liian pitkä reitti aiheuttaa ylitöitä, kun taas liian lyhyiden reittien tapauksessa työaikaa ei hyödynnetä tehokkaasti.
Astioiden tyhjennysväli vaihtelee 1 ja 60 päivän välillä, mikä antaa useita mahdollisuuksia reittien suunnitteluun, mutta kasvattaa samalla huomattavasti tarkasteltavien vaihtoehtojen määrää. Astioiden sijainnin ja tyhjennysvälin lisäksi tulee paikoin huomioida aikaväli, jolloin tyhjennys on mahdollista tehdä.
Yhteistyö twodayn kanssa meni oikein mukavasti ja projektin eteneminen oli viikottaisten tilannekatsausten ansiosta läpinäkyvää. Aluksi olin skeptinen projektin osalta, mutta ajatus alkoi muuttua paljon positiivisemmaksi kun näin ensimmäisiä tuloksia", kertoo Remeon projektipäällikkö Joonas Savolainen.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Pilvipohjaista raportointia Power BI:n ja Azure-tietovaraston avulla
Pääsy ajantasaiseen tietoon nopeasti ja helposti tuo huomattavia hyötyjä liiketoimintaan liittyvässä päätöksenteossa. Tämä on tiedostettu myös ammattikäyttöön suunnattuja viestintä- ja kuulonsuojausratkaisuja suunnittelevassa ja valmistavassa Savox Communicationsissa. Ratkaisuna tähän suunnittelimme...
Walkin liiketoiminnan suunnittelu ja ennustaminen kuntoon Anaplanin avulla
Pakkausteollisuuden edelläkävijäyritys Walkin haasteena oli datan ja suunnittelun pirstaloituneisuus hajalleen eri järjestelmiin. Siksi heidän oli vaikeaa kerätä ja hyödyntää dataa tehokkaasti suunnittelu- ja raportointiprosesseissa. Tätä haastetta lähdimme yhdessä ratkaisemaan liiketoiminnan suunni...
WhatsApp Assistant kohotti asiakastyytyväisyyden huippulukemiin
Asiakaspalvelun parantaminen, työntekijöiden ajankäytön optimointi ja työn suunnittelun helpottaminen olivat tavoitteina, kun ILP-Groupilla lähdettiin ottamaan käyttöön WhatsApp Assistantia. Palvelun myötä prosesseja saatiinkin suoraviivaistettua huomattavasti ja resursseja kohdennettua sinne missä ...