Skip to content

Ruokavirasto panostaa saavutettavuuteen

Ruokavirasto

Ruokavirasto toimii ihmisten, eläinten ja kasvien terveyden hyväksi. Virasto vastaa myös Euroopan unionin maataloustuki- ja maaseuturahastojen varojen käytöstä Suomessa.

twoday-case-ruokavirasto-panostaa-saavutettavuuteen-header1

Projektipäällikkönä Ruokavirastossa työskentelevän Anna Toivosen ymmärrys saavutettavuudesta on laajentunut viime vuosien aikana. Pienten ryhmien erityistarpeiden sijaan saavutettavuus onkin jotain sellaista, josta on hyötyä kaikille digitaalisten palvelujen käyttäjille. Tämä on vaikuttanut paljon myös projekteihin, joita Toivonen on ollut rakentamassa.

Ruokavirasto saattaa olla monille vieras organisaatio, mutta sen toiminta ulottuu moniin arjen sujuvuuden kannalta olennaisille alueille. Ruokavirasto toimii ihmisten, eläinten ja kasvien terveyden hyväksi. Virasto vastaa myös Euroopan unionin maataloustuki- ja maaseuturahastojen varojen käytöstä Suomessa.

Tavallinen suomalainen voi kohdata Ruokaviraston esimerkiksi kaikista ravintoloista löytyvän Oiva-raportin muodossa. Toimintakenttään kuuluvien monipuolisten tietojärjestelmien kehittäminen kuuluu myös Ruokaviraston tehtäviin. 

twoday-case-ruokavirasto-panostaa-saavutettavuuteen-anna-toivonen

Kuva: Anna Toivonen

Anna Toivosen tuoreimpia projekteja ovat Vati ja ilppa. Vati on ympäristöterveydenhuoltoalan viranomaisille suunnattu järjestelmä ja ilppa Vatiin liittyvä ilmoitusjärjestelmä. Saavutettavuus tuli aluksi esiin käytäväkeskusteluissa ja sen merkitys kasvoi projektien edetessä. Pelkästään näkövammaisiin liitetystä asiasta nousi isompi asia, kun ymmärrettiin, että saavutettavuus palvelee ihan kaikkia käyttäjiä. Toivosen kokemuksen mukaan saavutettavuuteen panostaminen auttaa esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa käyttäjä on väsynyt tai heikko valaistus heikentää luettavuutta.

Saavutettavuus on myös helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä

Toivonen korostaa, että saavutettavuuden tukijalkoja ovat tekniikan ohella myös helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys. Helppokäyttöisyydestä hyötyvät kaikki, eivät pelkästään he, joilla on jotain aistirajoitteita.

 

Toivosen omakohtaisen kokemuksen mukaan ymmärrettävyys voi olla haasteena esimerkiksi joitakin terveydenhuollon järjestelmiä käyttäessä. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee koronaoireiden tulkintaan tehdyn työkalun. Tietojen syöttäminen voi olla itsessään vaikeaa ja lisähaastetta tulee siitä, että järjestelmää käytetään tilanteissa, jotka ovat jo itsessään usein varsin stressaavia. 

Tulevaisuuden kannalta Toivonen näkee tärkeäksi sen, että saavutettavuus liitetään kiinteäksi osaksi järjestelmäkehitysprojektien eri vaiheita. On helpompaa huomioida saavutettavuus, jos siihen liittyvät vaatimukset ovat mukana projektin alusta lähtien. Toivosen kokemuksen mukaan saavutettavuuden lisääminen jo toteutettuun järjestelmään voi olla joskus hankalaa. Esimerkiksi näppäimistönavigoinnin huomiointi on kustannustehokkaampaa, kun sen tekee heti projektin alussa. Saavutettavuusymmärrys kuuluu kaikille projektin tekijöille. 

”twodayn tekijät hallitsevat saavutettavuusvaatimukset ja he jakavat tietämystään myös projektin muille tekijöille.” 

Kaipaatko apua saavutettavuus-, käytettävyys-, palvelumuotoilu- tai design-asioissa?

Voit olla suoraan yhteydessä design-tiimin vetäjäämme Vexiin  tai laita viestiä alla olevalla lomakkeella, niin katsotaan yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu!

Vexi Savijoki

UX & Service Design

veikko.savijoki@twoday.com
040 713 1576

 


Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

HUS yhtenäisti potilas- ja hoito-ohjeiden hallinnan Ohjepankin avulla

HUS on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. 27 000 huippuammattilaista hoitaa vuosittain lähes 700 000 potilasta. Useiden vaativien sairauksien hoito ja tutkimus on valtakunnallisesti keskitetty HUSiin. Suuri potilasmäärä asettaa vaatimuksia myös potilas- ja hoito-ohjeiden hallinnalle.

Taksi Helsinki säästää optimointiratkaisun avulla ympäristöä ja julkisia varoja

Kela tukee vuosittain miljoonia taksilla tehtyjä matkoja terveydenhuoltoon yli 150M€:lla. Korvausten tarkoitus on turvata kaikille pääsy terveyspalveluihin. Kelan tukemia taksimatkoja pyritään yhdistelemään, jolloin samassa taksissa matkustaa useampi asiakas. Yhdistelyn myötä Kelan kustannukset palv...

Turvallisesti vesillä Power Appsin ja Teamsin avulla

twodayn ja Espoon Meripelastajat ry:n (kutsumanimeltään EMPY) yhteistyö otti tuulta purjeisiin syksyllä 2020. Yhteistyön tuloksena Espoon Meripelastajien oma EMPY-appi helpottaa nyt vapaaehtoisen meripelastustyön raportointitaakkaa. Microsoft Teams ja Dataverse for Teams -alustat mahdollistivat kett...