Ruokavirasto panostaa saavutettavuuteen
Ruokavirasto
Ruokavirasto toimii ihmisten, eläinten ja kasvien terveyden hyväksi. Virasto vastaa myös Euroopan unionin maataloustuki- ja maaseuturahastojen varojen käytöstä Suomessa.
Projektipäällikkönä Ruokavirastossa työskentelevän Anna Toivosen ymmärrys saavutettavuudesta on laajentunut viime vuosien aikana. Pienten ryhmien erityistarpeiden sijaan saavutettavuus onkin jotain sellaista, josta on hyötyä kaikille digitaalisten palvelujen käyttäjille. Tämä on vaikuttanut paljon myös projekteihin, joita Toivonen on ollut rakentamassa.
Ruokavirasto saattaa olla monille vieras organisaatio, mutta sen toiminta ulottuu moniin arjen sujuvuuden kannalta olennaisille alueille. Ruokavirasto toimii ihmisten, eläinten ja kasvien terveyden hyväksi. Virasto vastaa myös Euroopan unionin maataloustuki- ja maaseuturahastojen varojen käytöstä Suomessa.
Tavallinen suomalainen voi kohdata Ruokaviraston esimerkiksi kaikista ravintoloista löytyvän Oiva-raportin muodossa. Toimintakenttään kuuluvien monipuolisten tietojärjestelmien kehittäminen kuuluu myös Ruokaviraston tehtäviin.
Kuva: Anna Toivonen
Anna Toivosen tuoreimpia projekteja ovat Vati ja ilppa. Vati on ympäristöterveydenhuoltoalan viranomaisille suunnattu järjestelmä ja ilppa Vatiin liittyvä ilmoitusjärjestelmä. Saavutettavuus tuli aluksi esiin käytäväkeskusteluissa ja sen merkitys kasvoi projektien edetessä. Pelkästään näkövammaisiin liitetystä asiasta nousi isompi asia, kun ymmärrettiin, että saavutettavuus palvelee ihan kaikkia käyttäjiä. Toivosen kokemuksen mukaan saavutettavuuteen panostaminen auttaa esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa käyttäjä on väsynyt tai heikko valaistus heikentää luettavuutta.
Saavutettavuus on myös helppokäyttöisyyttä ja ymmärrettävyyttä
Toivonen korostaa, että saavutettavuuden tukijalkoja ovat tekniikan ohella myös helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys. Helppokäyttöisyydestä hyötyvät kaikki, eivät pelkästään he, joilla on jotain aistirajoitteita.
Toivosen omakohtaisen kokemuksen mukaan ymmärrettävyys voi olla haasteena esimerkiksi joitakin terveydenhuollon järjestelmiä käyttäessä. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee koronaoireiden tulkintaan tehdyn työkalun. Tietojen syöttäminen voi olla itsessään vaikeaa ja lisähaastetta tulee siitä, että järjestelmää käytetään tilanteissa, jotka ovat jo itsessään usein varsin stressaavia.
Selkokieltä järjestelmissä ei toistaiseksi käytetä, mutta tekstissä käytetään ihmisläheisiä ilmaisuja lakijargonin sijaan. Toisaalta aloittavan yrittäjän tulisi jollain tavalla ymmärtää, että hänen ravintolansa on laissa mainittu elintarvikehuoneisto.
Saavutettavuus osaksi normaalia kehitysprosessia
Tulevaisuuden kannalta Toivonen näkee tärkeäksi sen, että saavutettavuus liitetään kiinteäksi osaksi järjestelmäkehitysprojektien eri vaiheita. On helpompaa huomioida saavutettavuus, jos siihen liittyvät vaatimukset ovat mukana projektin alusta lähtien. Toivosen kokemuksen mukaan saavutettavuuden lisääminen jo toteutettuun järjestelmään voi olla joskus hankalaa. Esimerkiksi näppäimistönavigoinnin huomiointi on kustannustehokkaampaa, kun sen tekee heti projektin alussa. Saavutettavuusymmärrys kuuluu kaikille projektin tekijöille.
”twodayn tekijät hallitsevat saavutettavuusvaatimukset ja he jakavat tietämystään myös projektin muille tekijöille.”
Kaipaatko apua saavutettavuus-, käytettävyys-, palvelumuotoilu- tai design-asioissa?
Voit olla suoraan yhteydessä design-tiimin vetäjäämme Vexiin tai laita viestiä alla olevalla lomakkeella, niin katsotaan yhdessä juuri teille sopiva ratkaisu!
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
OP muutoksessa kohti avointa vuorovaikutusta
OP muotoili sisäisen viestinnän uudet toimintamallit ketterästi yhdessä twodayn kanssa. Opit vietiin onnistuneesti käytäntöön ja nyt OP:lla on uusi viestintäkanava koko työyhteisön käytössä.
Svea Perinnän uusi asiakaspalvelujärjestelmä tehostaa työtä ja helpottaa johtamista
Yhteistyö Svea-konsernin kanssa alkoi vuoden 2018 alussa, kun Svea Ekonomi valitsi twoday AI Worksin asiakaskommunikaatioon liittyvien palveluiden toimittajakseen.
Pitkä sopimuskehityskumppanuus Accanto Systemsin kanssa luo arvoa asiakkaille
Accanto Systems kehittää ja toimittaa telecom-operaattoreille maailmanlaajuisesti laadun- ja palvelunhallintajärjestelmiä. Yhtiön tuotteet parantavat operaattoreiden asiakaskokemusta ja palvelunhallintaa. Avainsanoja ovat tietoliikenne, protokollat, asiakaskokemus, big data ja palvelunhallinta.