Keva modernia eläkkeiden maksamista rakentamassa
Keva
Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja. Sillä on yhteensä noin 1,3 miljoonaa henkilöasiakasta, joista noin 605 000 on eläkkeensaajia (vuoden 2021 tilasto). Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon, Kelan henkilöstön, Suomen Pankin ja uusien hyvinvointialueiden eläkeasioista.
Työn alla on iso ja moniulotteinen projekti: Kevan eläkemaksatusjärjestelmän uudistaminen ja automatisoiminen. Eläkkeensaajille maksatusjärjestelmä on luonnollisesti erityisen tärkeä, koska sen avulla eläkkeet kilahtavat tileille oikean suuruisina ja ajallaan. Tämä taas on monimutkaisempi tehtävä kuin äkkiseltään voisi arvata.
Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja. Sillä on yhteensä noin 1,3 miljoonaa henkilöasiakasta, joista noin 605 000 on eläkkeensaajia (vuoden 2021 tilasto). Keva huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon, Kelan henkilöstön, Suomen Pankin ja uusien hyvinvointialueiden eläkeasioista.
Mika Söyrinki toimii Kevan projektissa kahden kehitystiimin Scrum Masterina eli tiimin fasilitaattorina, joka varmistaa, että kommunikaatio kulkee sujuvasti kaikkien projektin osapuolten kesken.
"Olen ollut Kevan projektissa mukana alkuvuodesta 2022 alkaen. Tässä projektissa aika on mennyt pääasiassa työn suunnitteluun ja työtapojen möyhentämiseen. Tavoitteena on, että työnteko olisi mahdollisimman jouhevaa kaikille", Söyrinki sanoo.
Automaatio nopeuttaa maksatusta
Keskeistä Kevan maksatusjärjestelmän uudistuksessa on pyrkimys hoitaa mahdollisimman moni asia automaattisesti. Manuaalisesta laskennasta ja exceleistä halutaan eroon. Kun tieto siirtyy automaattisesti ja aina samojen sääntöjen mukaan, vähenee myös inhimillisten virheiden mahdollisuus ja maksatus nopeutuu. Samalla uudistetaan järjestelmän pankki- ja verottajaliittymät vastaamaan nykyvaatimuksia.
"Työn alla oleva projekti luo myös pohjan sille, että jatkossa pystytään kehittämään eläkkeensaajien mahdollisuuksia hoitaa omia eläkeasioitaan netin kautta", Söyrinki sanoo.
Kevan maksatusjärjestelmä toteutetaan mikropalveluarkkitehtuurilla Azure-pilviympäristöön käyttäen Java- ja Angular-teknologioita. Tarvittava prosessimoottori kehitetään projektissa itse – sen suhteen suunnittelu- ja toteutustyö ovat alkaneet kesällä 2022.
Mitä me teemme projektissa?
Kevan projektissa on mukana tekijöitä useasta ohjelmistotalosta. twodayn tiimi on kasvanut syksyllä 2022 viiteen henkeen: Scrum Masterin lisäksi twoday tarjoaa Kevan projektiin devaajia ja määrittelijän.
Hankkeessa pyritään siihen, ettei minkään tietyn osa-alueen osaaminen jää vain yhden ihmisen varaan. Yrityskohtaisia tehtävänjakojakaan ei ole: kaikki ovat yhtä ja samaa joukkoa, josta valitaan tekijöitä osaamisen ja kiinnostuksen perusteella.
”Kun ihmiset tekevät sitä, mistä ovat innostuneita, he työskentelevät tehokkaammin. Työntekijöiden mielenkiinnon kohteet kannattaakin aina ottaa projektissa huomioon", Söyrinki kertoo.
Koska projekti on iso ja monimutkainen, uusien ihmisten sisäänajo voi kestää yllättävän pitkään. Niinpä Söyrinki kollegoineen on jo kesän mittaan pohtinut sitä, miten uudet tekijät ohjeistetaan ja opetetaan mahdollisimman sujuvasti.
Maksatusjärjestelmä haastaa devaajat
Eläkkeiden maksatusjärjestelmä on haastava työ devaajille. Onnistumiseen vaaditaan vankat taustatiedot siitä, mitä järjestelmältä käytännössä halutaan. Tietoa ja asiaosaamista löytyy monesta lähteestä: määrittelijöiltä, testaajilta ja ennen kaikkea Kevan pitkän linjan asiantuntijoilta.
"He ovat varsinaisia käveleviä tietolaareja, jotka ymmärtävät miten eläkemaksatus toimii ja miten asiat liittyvät yhteen. Asiantuntijat ovat tällaisessa projektissa aivan korvaamattomia", Söyrinki sanoo.
Sovelluskehitysprojektiin pätee Mika Söyringin mukaan sama kuin omakotitalon rakentamiseen: jossain vaiheessa tuntuu, ettei valmista tule ollenkaan – ja sitten huomaakin että talo on viimeistä listaa vaille valmis.
Eläkkeiden maksatukseen liittyykin paljon alaspesifiä asiaa – vuosikymmenten varrella on ollut monenlaisia laskentasääntöjä esimerkiksi lainsäädännön muuttumisen johdosta, ja näitä kaikkia pitää tukea edelleen.
Oma haasteensa on se, miten sovitetaan yhteen eri puolilta Suomea ja eri yrityksistä tulevat tekijät. Valtaosa projektin työntekijöistä ei tuntenut toisiaan ennestään, ja seuraavassa hetkessä heidän on pitänyt jo kyetä kommunikoimaan niin, että projekti etenee. Lähitapaamiset ovat siksi todella arvokkaita.
”Kun kerran tapaa ihmisen kasvokkain, päivittäinen työskentely muuttuu helpommaksi ja esimerkiksi kynnys kysyä neuvoja ongelmiin madaltuu”, Söyrinki kertoo.
Kuva: Scrum Master Mika Söyrinki
"Projektia on alusta lähtien lähdetty tekemään ketterän kehityksen ajatuksella. Toivottua ketteryyttä ei ole aina tavoitettu parhaalla mahdollisella tavalla, mutta olemme kehittyneet siinä paremmiksi koko projektin ajan."
”Armotta eteenpäin”
Loppukesällä 2022 Kevan projektissa on vielä paljon tehtävää jäljellä. Söyrinki toteaa, että juuri nyt on menossa haastava vaihe – kuten kaikissa sovelluskehitysprojekteissa käy. Alku on aina monella tavalla innostava, sitten tulee se hetki kun huomataan, että aikaa ja resursseja on sittenkin rajallisesti.
Söyrinki suhtautuu projektin haasteisiin rauhallisesti, yli parinkymmenen vuoden kokemuksen tuomalla varmuudella.
"Nyt pitää vain armotta puskea eteenpäin, tehdä asioita oikein ja vähän priorisoida tekemisiä. Kyllä se sieltä valmistuu", Söyrinki sanoo.
Tarvitsetko osaavia ohjelmistokehittäjiä tai apua haasteiden ratkaisemiseen?
Ole yhteydessä suoraan Sami Pesoseen (sami.pesonen@twoday.com / 040 571 1193) tai laita meille viestiä alla olevalla lomakkeella, niin keskustellaan yhdessä juuri teille sopivasta ratkaisusta.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
POP Pankki -ryhmä: Parempaa palvelua ja merkittäviä säästöjä asiakkaan tuntemisen automatisoinnilla
POP Pankki -ryhmä automatisoi asiakkaan tuntemiseen liittyvät prosessit Signomin KYC-palvelun avulla. Tämä näkyy parempana asiakaskokemuksena ja säästää aikaa sekä asiakkailta että työntekijöiltä.
Selkeämpää sisällöntuotantoa ja sujuvampaa sisäistä viestintää
THL:n vanhaan intranettiin oli vuosien varrella kertynyt yli 400 000 sivua. Autoimme uuden intranetin toteutuksessa, jonka avulla THL tehostaa sisällöntuotantoa ja sisäistä viestintäänsä.
Ulkoistettuun asiakaspalveluun tehoa twodayn tekoälyn avulla
Suomalainen palveluyhtiö VSP hyödyntää twoday AI Agent -tekoälysovellusta tehostaakseen asiakaspalveluaan ja vastaamaan nykyajan asiakaspalvelutyön vaatimuksiin.