Skip to content

Parempaa sidosryhmäviestintää ja asiakashallintaa Fingridille

Fingrid

Fingrid käynnisti vuoden 2014 alussa organisaation sisäisen muutosohjelman, jonka tavoitteena oli kehittää Fingridin organisaatiokulttuuria ja toimintatapoja asiakasohjautuvaan suuntaan. Muutos edellytti merkittäviä toimintatapamuutoksia kohdistuen sidosryhmäviestintään ja asiakastiedon hallintaan.

case-asiakastarina-fingrid-otsikkokuva-header
twoday

Vuoden 2014 alussa Fingrid alkoi valmistelemaan CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektia. Projektin tavoitteena oli Fingridin arvonluontikyvyn lisääminen yhdenmukaistamalla eri sidosryhmiin liittyvien tietojen käsittelyä, tehostamalla hankehallintaa, kehittämällä asiakastyön ohjausta ja lisäämällä asiakastiedon läpinäkyvyyttä läpi organisaation.

Perusteellisen toimittajaevaluoinnin myötä kumppaniksi valikoitui twoday ja tuotteeksi Microsoft Dynamics CRM 2013.

"twodayn aito innostus ja kiinnostus toimintamme kehittämiseen ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen yhdistettynä kovaan asiantuntemukseen vakuutti meidät. Päätös oli lopulta helppo", kertoi hankkeen projektipäällikkö Katariina Saarinen.

 

Projekti aloitettiin keväällä ja toteutusvaihe vietiin läpi ketteriä palvelukehitysmenetelmiä hyödyntäen kahden viikon mittaisissa sprinteissä. Raskaan etukäteismäärittelyn sijaan CRM-ratkaisun toiminnalliset osa-alueen määriteltiin ja toteutettiin pala kerrallaan tiiviissä yhteistyössä Fingridin projektihenkilöstön ja twodayn konsulttien kanssa. CRM-palvelun tekninen toteutus valmistui aikataulussa joulukuussa 2014, ja palvelun käyttöönottoon liittyvät koulutuspalvelut vietiin läpi joulu-tammikuun aikana.

Ratkaisun suunnittelun lähtökohtana pyrittiin hyödyntämään Microsoft Dynamics CRM -alustan tarjoamia valmistoimintoja sekä järjestelmän mukautettavaa tietomallia ja prosesseja mahdollisimman tehokkaasti, minimoiden asiakaskohtaisesti räätälöityjen ohjelmallisten laajennusten käyttötarve.

Käyttöönottoprojektissa CRM:ään toteutettiin Fingridin liiketoimintavaatimuksiin pohjautuen mm. seuraavat toiminnalliset kokonaisuudet:

  • Asiakaskonserneihin liittyvien palvelutietojen ja pääyhteyshenkilöiden mallintaminen 
  • Keskitetty asiakkuuksien hoitomallien määrittely ja niistä muodostettavien asiakkuussuunnitelmien systemaattinen seuranta
  • Kantaverkkoliityntään kuuluvan prosessin työvaiheiden ohjaaminen CRM:n visuaalisen Business Process Flow -toiminnon avulla

Jo alusta alkaen yhteistyön keskeisenä lähtökohtana oli asiakasohjautuvien toimintatapojen ja asiakastiedon hallinnan käytäntöjen kehittäminen jatkuvana prosessina, kertaprojektin sijaan. Jatkovaiheen kehitystoimet on jo käynnistetty tammikuun 2015 aikana.

"Ketterä projektimalli toi meille erinomaisen näkyvyyden käyttöönoton etenemiseen ja mahdollisti toteutettavien ratkaisujen jatkuvan katselmoinnin ja toteutustyön ohjaamisen käyttökokemusten perusteella. Projekti pysyi budjetissa, ja kokemukset alkuvaiheen käyttöönotosta ovat olleet erittäin positiivisia. Microsoft Dynamics CRM tarjoaa meille erinomaisen alustan, jonka ominaisuuksia hyödyntämällä voimme jatkossakin kehittää organisaatiomme asiakaslähtöisiä toimintatapoja," kertoo Fingridin johtaja Jussi Jyrinsalo.

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Pilvipohjaista raportointia Power BI:n ja Azure-tietovaraston avulla

Pääsy ajantasaiseen tietoon nopeasti ja helposti tuo huomattavia hyötyjä liiketoimintaan liittyvässä päätöksenteossa. Tämä on tiedostettu myös ammattikäyttöön suunnattuja viestintä- ja kuulonsuojausratkaisuja suunnittelevassa ja valmistavassa Savox Communicationsissa. Ratkaisuna tähän suunnittelimme...

Walkin liiketoiminnan suunnittelu ja ennustaminen kuntoon Anaplanin avulla

Pakkausteollisuuden edelläkävijäyritys Walkin haasteena oli datan ja suunnittelun pirstaloituneisuus hajalleen eri järjestelmiin. Siksi heidän oli vaikeaa kerätä ja hyödyntää dataa tehokkaasti suunnittelu- ja raportointiprosesseissa. Tätä haastetta lähdimme yhdessä ratkaisemaan liiketoiminnan suunni...

WhatsApp Assistant kohotti asiakastyytyväisyyden huippulukemiin

Asiakaspalvelun parantaminen, työntekijöiden ajankäytön optimointi ja työn suunnittelun helpottaminen olivat tavoitteina, kun ILP-Groupilla lähdettiin ottamaan käyttöön WhatsApp Assistantia. Palvelun myötä prosesseja saatiinkin suoraviivaistettua huomattavasti ja resursseja kohdennettua sinne missä ...