Tarkka kustannustieto Postin tukena digimurroksessa
Posti
twodayn rakentamaa POKULA-järjestelmää käyttävässä Postissa laskenta on nyt entistä nopeampaa, luotettavampaa ja monipuolisempaa. POKULAsta saatavan datan avulla liiketoimintapäätösten tekeminen käy jouhevasti.
Entistä tehokkaampia liiketoimintapäätöksiä
POKULA (Postin Kustannuslaskenta) -järjestelmästä vastaa ensi kädessä Postin Group Finance Vice President Henna Plit. Järjestelmästä on Plitin mukaan runsaasti hyötyä Postin nykyisessä liiketoimintaympäristössä ja kiristyneessä kilpailutilanteessa.
"Järjestelmä laskee meille toimintokohtaisia kustannuksia ja ennusteita, jotka tukevat päivittäistä päätöksentekoamme esimerkiksi tuotannollisissa ratkaisuissa, hinnoittelussa ja segmentoinnissa sekä johdon kuukausiraportoinnin perusteena."
Hallitusraportteihin asti päätyvän datan perusteella saadaan käsitys siitä, miten Postilla sujuu konsernitasolla. Vaikka POKULA-data kulkee läpi Postin liiketoiminnan, rajatuimpaan näkymään pääsevät vain ne controllerit, talousihmiset, tuotepäälliköt ja tuotantopuolen ihmiset, jotka tarvitsevat sitä työssään hinnoittelun tueksi.
"POKULA on hyvä järjestelmä juuri tällaisena. Sen avulla voimme kehittää tuotantoprosessiamme, hinnoitteluamme ja tehostaa toimintaa", kiittelee parikymmentä vuotta Postin toimintolaskentaa tehnyt Senior Development Manager Matti Jarkko.
"Mutta datan on oltava eheää ja laadukasta. Meillä on monia lähdejärjestelmiä, joten jos dataa ei kerätä kurinalaisesti tai se ei ole selkeästi kenenkään omistuksessa, ei hienoinkaan laskentajärjestelmä pysty auttamaan", Plit huomauttaa.
Myös Jarkko korostaa kurantin datan merkitystä toimintolaskennassa:
"850 kustannuspaikaltamme kohdennetaan 100 toiminnon kautta kustannukset 240 tuotteelle. Mitä parempaa lähdejärjestelmien datan laatu on ja mitä yhteismitallisempaa se on keskenään, sitä vähemmän dataa tarvitsee enää muokata POKULAssa."
Sitoutunutta yhteistyötä juuri Postin tarpeisiin
Tiivistä yhteistyötä twodayn kanssa tekevä Plit on tyytyväinen POKULAan, twodaylaisten osaamiseen ja siihen, että laskentaa kehitetään hallitusti.
"Yhteistyömme toimii mainiosti, koska twoday tuntee liiketoimintaprosessimme ja tarpeemme sekä laittaa itsensä likoon. Kommunikointi on luontevaa pitkän yhteistyön myötä."
"Pidän myös siitä, ettemme ole teknisesti liian sidottuja yhteen toimijaan. POKULA on tehty yleisellä koodikielellä, joten pystymme itsekin ajamaan ennustemallia ja tekemään tiettyjä ajoja – tai ostamaan teknistä osaamista tarvittaessa muualta", täydentää Jarkko.
Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.
Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa
Lomakejärjestelmä yhdistää Kelan ja potilastietojärjestelmät
Lomake UNA on työkalu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Sovellus yhdistää Kelan ja erilaiset potilastietojärjestelmät, ja sen käyttö kasvaa voimakkaasti eri puolilla Suomea. twodayn Lomake UNA-tiimin vetäjä Mika Lepistö kertoo tässä jutussa, miten luodaan hyvä sähköinen lomake ja mitkä ...
YTK varmisti korona-ajan palvelut CC Suite -asiakaspalvelujärjestelmällä
Yleinen työttömyyskassa YTK vakuuttaa jo noin joka neljännen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta, eli jäseniä kassassa on lähes 500 000. Ansioturvan YTK haluaa tarjota niin mutkattomasti ja välittävällä asenteella kuin mahdollista, minkä vuoksi erinomainen asiakaskokemus on YTK:n toiminnan...
Metso modernisoi riskienhallintansa Power Platform -teknologian avulla
Metso digitalisoi kanssamme riskienhallinnan järjestelmänsä. Uusi työkalu on ollut käytössä marraskuun 2019 lopusta asti ja sillä on toteutettu jo yli 400 riskianalyysia.