Skip to content

Tarkka kustannustieto Postin tukena digimurroksessa

Posti

twodayn rakentamaa POKULA-järjestelmää käyttävässä Postissa laskenta on nyt entistä nopeampaa, luotettavampaa ja monipuolisempaa. POKULAsta saatavan datan avulla liiketoimintapäätösten tekeminen käy jouhevasti. 

case-asiakastarina-posti-otsikkokuva-header
twoday

Entistä tehokkaampia liiketoimintapäätöksiä

POKULA (Postin Kustannuslaskenta) -järjestelmästä vastaa ensi kädessä Postin Group Finance Vice President Henna Plit. Järjestelmästä on Plitin mukaan runsaasti hyötyä Postin nykyisessä liiketoimintaympäristössä ja kiristyneessä kilpailutilanteessa.

"Järjestelmä laskee meille toimintokohtaisia kustannuksia ja ennusteita, jotka tukevat päivittäistä päätöksentekoamme esimerkiksi tuotannollisissa ratkaisuissa, hinnoittelussa ja segmentoinnissa sekä johdon kuukausiraportoinnin perusteena."

 

Hallitusraportteihin asti päätyvän datan perusteella saadaan käsitys siitä, miten Postilla sujuu konsernitasolla. Vaikka POKULA-data kulkee läpi Postin liiketoiminnan, rajatuimpaan näkymään pääsevät vain ne controllerit, talousihmiset, tuotepäälliköt ja tuotantopuolen ihmiset, jotka tarvitsevat sitä työssään hinnoittelun tueksi.

"POKULA on hyvä järjestelmä juuri tällaisena. Sen avulla voimme kehittää tuotantoprosessiamme, hinnoitteluamme ja tehostaa toimintaa", kiittelee parikymmentä vuotta Postin toimintolaskentaa tehnyt Senior Development Manager Matti Jarkko.

"Mutta datan on oltava eheää ja laadukasta. Meillä on monia lähdejärjestelmiä, joten jos dataa ei kerätä kurinalaisesti tai se ei ole selkeästi kenenkään omistuksessa, ei hienoinkaan laskentajärjestelmä pysty auttamaan", Plit huomauttaa.

Myös Jarkko korostaa kurantin datan merkitystä toimintolaskennassa:

"850 kustannuspaikaltamme kohdennetaan 100 toiminnon kautta kustannukset 240 tuotteelle. Mitä parempaa lähdejärjestelmien datan laatu on ja mitä yhteismitallisempaa se on keskenään, sitä vähemmän dataa tarvitsee enää muokata POKULAssa."

Sitoutunutta yhteistyötä juuri Postin tarpeisiin

Tiivistä yhteistyötä twodayn kanssa tekevä Plit on tyytyväinen POKULAan, twodaylaisten osaamiseen ja siihen, että laskentaa kehitetään hallitusti.

"Yhteistyömme toimii mainiosti, koska twoday tuntee liiketoimintaprosessimme ja tarpeemme sekä laittaa itsensä likoon. Kommunikointi on luontevaa pitkän yhteistyön myötä."

 

"Pidän myös siitä, ettemme ole teknisesti liian sidottuja yhteen toimijaan. POKULA on tehty yleisellä koodikielellä, joten pystymme itsekin ajamaan ennustemallia ja tekemään tiettyjä ajoja – tai ostamaan teknistä osaamista tarvittaessa muualta", täydentää Jarkko.

Kiinnostuitko? Jätä yhteystietosi, niin olemme yhteydessä.

Janne Sipilä

janne.sipila@twoday.com
050 486 1131

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

Insinööriliitto lähti hyödyntämään Salesforcen uusia tekoälykyvykkyyksiä ensimmäisten joukossa maailmassa

Salesforce lanseerasi syyskuussa Dreamforce-tapahtumassa tekoälyagentteihin liittyvän Agentforce-palvelun. Insinööriliitto halusi lähteä yhteistyössä twodayn kanssa kokeilemaan ensimmäisten joukossa, mihin Salesforcen uusimmat tekoälykyvykkyydet taipuvat.

Raute uudisti globaalin toimitusprosessinsa Power Platformin avulla

Raute uudisti globaalin toimitusprosessinsa luomalla yhteistyössä kanssamme Delivery App -sovelluksen. Tämä intuitiivinen digitaalinen ratkaisu on maailmanlaajuisesti saatavilla Power Apps -sovelluksen kautta. Se tehostaa toimintaa, parantaa tarkkuutta ja varmistaa kustannustehokkaan toteutuksen.

Visit Finlandin digitaaliset palvelut tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä

Visit Finlandin digitaaliset palvelut DataHub ja Sustainable Travel Finland, tukevat matkailualan kestävää kehitystä ja kansainvälistymistä tarjoamalla suomalaisille yrityksille tehokkaita työkaluja. Näiden palveluiden avulla Suomi vahvistaa asemaansa maailman kestävimpänä matkailukohteena ja parant...