Skip to content

Atea Finland Oy

Atea Finland Oy on tarjonnut asiakkailleen liiketoimintaa tehostavia ja kehittäviä it-ratkaisuja jo 30 vuoden ajan. Nykyään runsaan 6 000 henkilön pohjoismais-baltialaiseen Atea-konserniin kuuluva yritys on alallaan Pohjoismaiden suurin ja työllistää Suomessa yli 400 tietotekniikan ammattilaista 12 eri toimipisteessä.

twoday_atea_1980x1080
twoday

Atea auttaa asiakasyrityksiään tietotekniikkainvestointien hyödyntämisessä sekä johtamisen ja työelämän kehittämisessä uuden tietotekniikan avulla.

"Kilpailu alalla on kovaa. Tavoitteenamme on olla halutuin yhteistyökumppani niin asiakkaillemme, työntekijöillemme kuin kumppaneillemmekin", sanoo Atea Finlandin talousjohtaja Jarno Oksanen.
twoday on Atealle verraten uusi kumppani. Yhteistyö käynnistyi keväällä 2014 kilpailutuksen myötä.

"Taloushallintomme suurimmat haasteet liittyivät vallitsevan taloustilanteen edellyttämään raportointiin ja kovaan kustannuskuriin. Kaipasimme toimivaa kokonaisratkaisua budjetointia, suunnittelua ja ennustamista varten. Kilpailutimme erilaisia ennustejärjestelmiä tarjoavia yrityksiä, vertailimme niiden järjestelmiä ja päädyimme twodayhin", Oksanen kertoo.

 

QlikView-teknologiaan pohjautuva KliqPlan-työkalu sekä twodayn osaaminen vakuuttivat atealaiset, joten uudistushanke polkaistiin rivakasti käyntiin ilman pilottiprojektia heti toukokuun alussa 2014. Kevään ja kesän mittaan twoday suunnitteli ja toteutti Atealle KliqPlaniin perustuvan budjetointi- ja ennustejärjestelmän kokonaisratkaisun. Projekti valmistui aikataulussaan syyskuussa 2014.

Ennusteprosessi helpottaa johtamista

Kunnon ennustedata helpottaa Atea Finlandin taloushallinnosta vastaavan Oksasen sekä muiden johtajien päivittäistä työtä. KliqPlan-pohjaisen järjestelmän myötä ennusteluvut ovat luotettavia ja nopeammin saatavilla, joten ennusteprosessin kehittäminen on vaivatonta.

"Aiemman itse rakennetun järjestelmämme tekninen ylläpito oli yhden henkilön osaamisen varassa, mikä lisäsi osaltaan ennustetyökaluun liittyvää riskiä. Myös virheen mahdollisuus oli jatkuvasti läsnä, sillä järjestelmä perustui Excelin PowerPivot-teknologiaan sekä Acces-kantaan", kertoo Oksanen ja jatkaa:

"twodayn toimittama uusi KliqPlan-pohjainen järjestelmä on toista maata. Se on toteutettu ja dokumentoitu ammattimaisesti ja vastaa erinomaisesti tarpeisiimme. Strukturoitu, vakaa järjestelmä helpottaa numeroilla johtamista hyödyttäen näin saman tien liiketoimintaamme."

 

KliqPlanin pohjalle on helppo rakentaa tehokas ja käyttäjäystävällinen budjetointi- ja ennustejärjestelmä, sillä QlikViewraportointijärjestelmään integroitavana joustavana työkaluna KliqPlan noudattaa samaa infrastruktuuria. Toisiaan täydentävien ohjelmistojen ansiosta Ateassa on vältytty servereihin kohdistuvilta lisäinvestoinneilta.

"KliqPlan on takuuvarma liiketoiminnan suunnittelujärjestelmä, jonka avulla tuotamme yrityksemme tulosennusteet ja budjetit säännöllisin väliajoin. Sen myötä olemme kehittäneet ennusteprosessiamme entistä paremmaksi", Oksanen kehaisee.

 

Toiveet täytetään tarkoin

KliqPlan-ennustejärjestelmää hyödyntää tällä hetkellä viitisenkymmentä Atean työntekijää. Järjestelmä on sekä taloushallinnon että operatiivisten henkilöiden käytössä. Tietoon pääsy on toistaiseksi rajattua, eli eri ihmisillä on eri näkymät tietoon.

Atealaiset pystyvät silti ylläpitämään järjestelmää tekemällä pienet päivitykset itse. Järjestelmä on rakennettu siten, että koodiin tehtävistä muutoksista huolehtii twoday, mutta parametrein tehtävät pienet muutokset Atea hoitaa itse.

"Muutospyyntöihimme projektin aikana sekä hienosäätövaiheessa reagoitiin viipymättä. Projektin jälkeisiä muutostarpeita ei ole juurikaan havaittu, sillä kaikki toimii", iloitsee Oksanen.

 

Oksanen kehuu myös twodayn joustavuutta projektin aikana, tehokkuutta projektin toteuttamisessa sekä vankkaa liiketoimintaymmärrystä.

"Yhteistyömme on sujunut sen verran mallikkaasti, että suosittelen mieluusti twodayn palveluja muillekin yrityksille. twodaylaiset näkivät heti liiketoimintamme tarpeet ja toteuttivat tiukan aikataulun puitteissa kaikki ennustejärjestelmäämme pyytämämme ominaisuudet. Jopa niin hyvin, että jäin miltei kaipaamaan omien näkemystemme haastamista", naurahtaa Oksanen.

 

Onnistumisia muiden asiakkaidemme kanssa

GTK:n uusi asiakastyön palvelumalli edistää kestävää kasvua

Geologian tutkimuskeskus GTK uudisti vuoden 2019 aikana strategiaansa vuorovaikutteisena prosessina, jossa työntekijät, asiakkaat ja sidosryhmät osallistuivat työpajoissa ja verkkokeskusteluissa strategian valmisteluun. Uuden strategian myötä GTK kehittää ratkaisuja, joiden kautta Suomessa luodaan y...

Kuntatyönantajat digitalisoi jäsenpalvelunsa Power Apps Portals -alustalla

Kuntatyönantajat on lanseerannut uuden jäsenilleen suunnatun Linja-verkkopalvelun, joka tukee kuntatyönantajia työ- ja virkaehtosopimusten soveltamisessa sekä työelämän laadun, tuloksellisuuden ja yhteistoiminnan kehittämisessä. Kuntatyönantajien uusi verkkopalvelu tarjoaa kunta-alan työnantajille m...

Retta laajensi Microsoft-pilven kaikkien liiketoimintojensa alustaksi

Retta on Pohjoismaiden suurin asuntojen, kiinteistöjen ja toimitilojen välitykseen sekä hallintaan erikoistunut asiantuntijapalvelukonserni. Retta tuottaa asiakkailleen kokonaisvaltaisia palveluita ja ratkaisuja asumisen ja toimitilasektorin kiinteistöpalveluissa.